Botox: Visst skal det bli deilig å se forskjell på Superb og Octavia. Men Octavias nye front er ingen skjønnhet. Foto: Skoda
Botox: Visst skal det bli deilig å se forskjell på Superb og Octavia. Men Octavias nye front er ingen skjønnhet. Foto: SkodaVis mer

Ny Skoda Octavia 2018

Samme pris - bedre utstyr

Nye Skoda Octavia er fremdeles et supert valg for småbarnsfamiliene. 

Octavia er en viktig bil for Skoda - og for Norge. Når tsjekkerne nå ruller ut sin nye Octavia, handler det meste om litt botox i fjeset, og enkelte nye indre organer, på en middelaldrende melkeku.

Tidlig ute

2017 var knapt i gang før Skoda lanserte 2018-årgangen av Octavia. Men når det gjelder ny teknologi haster tingene ikke like mye. Rett nok kommer det en hybrid-Superb i 2019, men enn så lenge er det tradisjonelle løsninger over hele fjøla: Bensin, diesel, ferdig arbeid.

Vi testet Superb både som sedan og stasjonsvogn i 2015. Året etter testet vi dessuten en skikkelig sportslig utgave av Superb stasjonsvogn.

Ny teknologi koster flesk, og mye av konseptet med Skoda er jo at prisene skal være lave.

Vi prøvekjørte Skoda Octavia i Portugal

Bilen vi nå køler rundt på Portugals landeveier, er bare noen få millimeter lenger enn fjorårets. I tillegg har den bittelitt økt sporvidde bak, noe som heller ikke gjør det nødvendig å styrte inn i fjorårsmodellen og fosse av gårde mot nærmeste innbytteavdeling.

Under panseret skjuler det seg imidlertid en liten potensiell norgesvenn: En toliters kraftkar på 150 dieselhester, 7-trinns DSG-kasse og drift på alle hjørner.

Det er en pakkeløsning Octavia ikke har hatt før. Moroa starter på rundt 360.000 kroner.

Lekkert interiør

På innsiden har Octavia pyntet seg med nytt og mindre traust utseende på instrumentene, og et flunkende nytt infotainmentsystem. 8-tommers touchskjerm er standard, med 9,2-tommer som mulighet.

De nye skjermene er virkelig lekre med sin glassaktige finish, men gir dessverre mye gjenskinn. Fancy, speilblanke overflater preger også knapper og knotter under naviskjermen, altså foran girspaken.

Også her er plasten så speilblank at gjenskinn gjør det vanskelig å se hva bryterne er for noe, men dette er selvsagt bare en vanesak. (For øvrig er det jo eiendommelig at info- og navisystemene er oppkalt etter Roald Amundsen, som forsvant og aldri dukket opp igjen, og Kristofer Columbus, som skulle til India, men havnet i Amerika.)

Samme pris; Bedre utstyr

Prismessig holder nye Octavia seg på samme nivå som bilen vi nå vinker farvel til. Noen går litt opp i pris, andre litt ned, men alle får mer moderne utstyr. Blant annet et nytt antikollisjonssystem som gjenkjenner fotgjengere, radarsystem som bråstopper bilen hvis du er i ferd med å rygge på noe, pluss tilhengerassistent og andre løsninger vi allerede kjenner fra VAG.

Oppvarmet ratt kan fås, akkurat som såkalte connect-tjenester. I tillegg er det alltid spennende å se hva tsjekkerne kommer med av fiffige innovasjoner, noe de kaller Simply Clever. Paraplyen, som forteller at du enten kjører Skoda eller Rolls-Royce, er på plass.

Inne: Det nye interiøret er en betydelig forbedring. Bortsett fra at glassflatene gir mye gjenskinn. Foto: Skoda
Billig: Om vi ikke synes fronten er noen skjønnhet, er Octavia fremdeles både velkjørende, romslig og rimelig. Foto: Skoda
Inne: Det nye interiøret er en betydelig forbedring. Bortsett fra at glassflatene gir mye gjenskinn. Foto: Skoda
Smart valg: Skoda Octavia roper ikke “rik”, men “klok”. Og litt fornuft er jo ikke det verste? Foto: Skoda
Tsjekkisk BMW: Egentlig mer lyst på fancy bil? Du er ikke alene. En kvinnelig Skoda-eier fra Bergen havnet i retten etter å ha stjålet naboens BMW-merker og satt dem på sin egen Octavia. Foto: Skoda
Billig: Om vi ikke synes fronten er noen skjønnhet, er Octavia fremdeles både velkjørende, romslig og rimelig. Foto: Skoda

Som på Kodiak er lyset i bagasjerommet en oppladbar lommelykt som kan nappes ut. Lykten er magnetisk, og kan f.eks. festes på hjulbuen hvis du må skifte dekk i mørket. Kjekt nok er det fast plass til både rollo og eventuelt takstativ under bagasjeromsgulvet. Men la oss bli ferdig med det. La oss snakke om den mest synlige endringen. Elefanten i rommet. Den nye fronten.

Rar og rotete front

Snart 30 år har gått siden den siste hekkmotoriserte østblokk-Skodaen forlot fabrikken, og tsjekkerne har etter hvert begynt å lage gode, elegante biler.

Bortsett fra grillen, som veldig ofte trekker ned det elegant inntrykket. Heller ikke nye Octavia kommer til å vinne priser for elegant grilldesign.

Med sine todelte lykter, rare vinkler og rotete LED-belysning, minner den litt om kjeften til James Bond-skurken Stålkjeften.

Så vær så snill, Skoda: Kan dere ikke få litt hjelp fra onkel Audi, som leverer de vakreste griller gang etter gang?

Billig moro

Grill eller ei, Octavia er og blir mye bil for pengene. Klarer du deg med bensinmotoren på 115 hestekrefter og lar være å bestille utstyr du faktisk klarer deg uten, får du en flett ny, romslig stasjonsvogn av høy kvalitet for knappe 270.000 kroner. (Skulle 115-hesteren bli motløs i motbakkene, kan du trøste deg med at Octavia er tegnet av Jozef Kaban, som også designet Bugatti Veyron.)

At tsjekkeren er snill mot lommeboken, er definitivt ikke bilens eneste styrke. Den har kjøreglede i bøtter og spann. Den er passe fast i fisken, gøyere å kjøre enn storebror Superb, og glad i både svinger og unger. Og alt disse har med seg.

Det er nesten ikke måte på hvor mye Hello Kitty- og Spiderman-stæsj du får plass til her. 610 liters bagasjerom betyr at Octavia stasjonsvogn har plass til 124.236 åtteknottete legoklosser - før du legger ned bakseteryggen. Bedre deal kan småbarnsforeldre knapt drømme om.

LES OGSÅ:
Er dette verdens drøyeste SUV?
Top Gear lover å bli bedre
Stort merkeverksted mistet retten til å foreta EU-kontroller