TVILLINGER: Citroën C-Crosser er i praksis den samme bilen som Mitsubishi Outlander (i speilet) og Peugeot 4007. Bilene bygges ved samme fabrikk og skilles hovedsaklig ved lykter, karosseriplater, interiørdetaljer og emblemer. Foto: Per Ervland
TVILLINGER: Citroën C-Crosser er i praksis den samme bilen som Mitsubishi Outlander (i speilet) og Peugeot 4007. Bilene bygges ved samme fabrikk og skilles hovedsaklig ved lykter, karosseriplater, interiørdetaljer og emblemer. Foto: Per ErvlandVis mer

Samme bil - ulikt utseende

Var du klar over at Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo i praksis er samme bil? Ikke? Da kan vi fortelle deg at de tre minibilene ikke er alene om sitt nære slektskap. Det finnes nemlig en rekke tvillinger, trillinger og firlinger i bilverdenen.

Og en god del av disse selges her i landet. Citroën og Peugeot - som har samme eier - har for eksempel ikke bare samarbeidet med Toyota om "C107go", men også med Mitsubishi. Sistnevnte samarbeid resulterte i trekløveret Citroën C-Crosser, Mitsubishi Outlander og Peugeot 4007.

Suzuki

Men merket som utmerker seg aller mest på dette området, sett fra et norsk perspektiv, er Suzuki. Suzuki har nemlig utviklet tvillingmodeller i samarbeid med både Fiat, Opel, Nissan og Subaru. Resultatene heter Fiat Sedici/Suzuki SX4, Nissan Pixo/Suzuki Alto, Opel Agila/Suzuki Splash og Subaru G3X Justy/Suzuki Ignis SUV. Bilkjennere vil kanskje også huske at forrige generasjon Opel Agila i praksis var samme bil som Suzuki Wagon R.

Det meste identisk

Men hva er egentlig en tvilling i bilkontekst? Jo, tvillinger (og trillinger og firlinger osv.) kjennetegnes ved at de er så godt som identiske under skallet. Det betyr at de vanligvis deler alt fra understell, hjuloppheng og sikkerhetsstruktur til motorer, girkasser, bremser og elektronikk.

Trillingene Peugeot 107 (f.v), Toyota Aygo og Citroën C1. Vis mer
Tvillinger og trillinger
solgt i Norge
 
Tvillinger: Fra samme konsern
Jeep Compass / Jeep Patriot
Hyundai Tucson / Kia Sportage
Ford Ranger / Mazda BT-50
Utgått: Subaru Impreza / (Saab 9-2X)
 
Tvillinger: På tvers av konserner
Fiat Sedici / Suzuki SX4
Nissan Pixo / Suzuki Alto
Utgått: Opel Agila / Suzuki Wagon R
Opel Agila / Suzuki Splash
Subaru G3XJusty / Suzuki Ignis
 
Trillinger: På tvers av konserner
Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo
Citroën C-Crosser/Mitsubishi Outlander/Peugeot 4007
 
Sekslinger: Fra samme konsern
Chevrolet Captiva / Opel Antara (Daewoo Winstorm / GMC Terrain / Holden Captiva / Saturn Vue)
Biler i parentes har ikke vært solgt i Norge


Det som i hovedsak skiller bilene er derfor kun skallet - i form av karosseriplater - samt felger og emblemer.

De ulike produsentene vil imidlertid også ofte forsøke å sette sitt eget preg på bilene ved å designe unike interiørdetaljer og fargekombinasjoner. For å tilpasse seg egne kundegruppers preferanser, kan produsentene også tilpasse fjærer, dempere og andre enkeltkomponenter. Men de aller, aller fleste komponenter er hentet fra samme hylle.

Tvilling vs plattformdeling

Tvilling-biler er altså stort sett identiske under skallet. Det er derfor viktig at tvilling-fenomenet ikke forveksles med såkalt plattformdeling. Plattformdeling, som er langt mer utbredt enn tvilling-produksjon, innebærer også bruk av felles komponenter, men i langt mindre omfattende grad. For eksempel vil biler basert på samme plattform ofte ha divergerende akselavstand, lengde og sporvidde. Biler med delt plattform vil også kunne ende opp i helt ulike bilklasser. Et av de mer interessante og talende eksemplene på plattformdeling ledet til modellene Ford Focus, Ford Focus C-Max, Mazda 3, Mazda 5, Volvo S40 og Volvo V50. Her snakker vi altså om biler som er langt mer forskjellige enn tvillingbiler vil kunne være.

Kostnader

Drivkreftene bak tvilling-produksjon og plattformdeling er imidlertid de samme. Ved å bruke lik teknologi og identiske komponenter i flest mulig biler, oppnås en reduksjon av både utviklingskostnader og produksjonskostnader. Dermed kuttes kapitalen som brukes på å utvikle og å bygge hvert enkelt eksemplar.

Kostnadsreduksjonen åpner for at relativt små bilprodusenter ved å samarbeide med andre bilprodusenter kan tilby sine kunder en langt bredere modellpalett enn de ville ha klart på egen hånd. Suzuki fremstår her som et opplagt eksempel.

Men også store bilkonserner - som i utgangspunktet har ressurser til å utvikle en bred modellpalett på egen hånd - er selvsagt opptatt av lavest mulige grensekostnader. Dette er årsaken til at også store produsenter som Toyota og PSA (Citroën og Peugeot) faktisk har valgt å samarbeide om trillinger. Takket være slikt samarbeid kunne de begge forstørre sitt modellutvalg for en relativt billig penge.

Innad i samme konsern

Trillingene Citroën C-Crosser (f.v), Mitsubshi Outlander og Peugeot 4007. Vis mer
Andre tvillinger, trillinger og firlinger
 
Tvillinger
Buick LaCrosse / Chevrolet Impala
Cadillac Escalade EXT / Chevrolet Avalanche
Cadillac XLR / Chevrolet Corvette
Chevrolet Cobalt / Pontiac G5
Chevrolet Colorado / GMC Canyon
Chevrolet Equinox / Pontiac Torrent
Chevrolet Silverado / GMC Sierra
Chrysler 300 / Dodge Charger
Chrysler Aspen / Dodge Durango
Chrysler Sebring / Dodge Avenger
Daihatsu Boon / Toyota Passo
Dodge Dakota / Mitsubishi Raider
Dodge Nitro / Jeep Liberty
Ford Crown Victoria / Mercury Grand Marquis
Ford Edge / Lincoln MKX
Ford Expedition / Lincoln Navigator
Ford Explorer / Mercury Mountaineer
Hyundai Accent / Kia Rio
Hyundai Entourage / Kia Sedona
Infiniti QX56 / Nissan Armada
Lexus ES350 / Toyota Camry
Lexus GX470 / Toyota 4Runner
Lexus LX570 / Toyota Land Cruiser
Pontiac Solstice / Saturn Sky
Pontiac Vibe / Toyota Matrix
 
Trillinger
Chevrolet Malibu / Pontiac G6 / Saturn Aura
Chevrolet TrailBlazer / GMC Envoy / Saab 9-7X
Chrysler Town & Country / Chrysler Voyager / Dodge Grand Caravan
Ford Escape / Mazda Tribute / Mercury Mariner
Ford Fusion / Mercury Milan / Lincoln MKZ
Ford Taurus / Lincoln MKS / Mercury Sable
 
Firlinger
Buick Enclave / Chevrolet Traverse / GMC Acadia / Saturn Outlook
Cadillac Escalade / Chevrolet Tahoe / GMC Yukon / Hummer H2


De aller fleste tvillinger, trillinger og firlinger har imidlertid utspring i ett og samme bilkonsern, for eksempel Hyundai Tucson/Kia Sportage, Daihatsu Boon/Toyota Passo og Infiniti QX56/Nissan Armada.

Motivasjonen er opplagt: Én ny bilmodell benyttes til å utvide to eller flere merkepaletter og den nye modellen får dermed et større potensielt nedslagsfelt i kundemassen. Samtidig er grensekostnadene per produsert enhet langt lavere enn om konsernet skulle ha utviklet to nye modeller. Gevinsten kan brukes på mer konkurransedyktige priser og/eller økt avanse.

Som nevnt over har bilprodusenten Jeep trukket denne logikken svært langt. Da de for et par-tre år siden utviklet en ny folke-SUV, valgte de å gi den to ulike fremtoninger og to ulike navn: Compass og Patriot. Tanken var åpenbart at de to "modellene" grunnet ulik design til sammen ville tiltrekke seg langt flere kunder enn en av dem ville ha klart alene.

Tvilling vs markeds-spesifikk navngiving

Når vi først tar for oss tvilling-temaet, må vi også nevne det faktum at enkelte bilprodusenter selger nærmest identiske biler med samme merke-emblem under ulike modellnavn i ulike verdensdeler. Toyota er den fremste eksponenten for dette fenomenet. Den japanske modellen Toyota Kluger selges for eksempel under modellbetegnelsen Toyota Highlander i Nord-Amerika. På denne måten skiller Kluger/Highlander seg fra Jeep Compass/Patriot, fordi sistnevnte selges parallelt i de samme markedene. Det er åpent for diskusjon om Kluger/Highlander og andre modeller med med markeds-spesifikk navngiving passer inn under tvilling-betegnelsen eller ikke.

Firlinger

Som du ser av listene til høyre, finnes det flere tvillinger og trillinger på det norske markedet. Men på verdensbasis, og da spesielt i USA, er fenomenet enda mer utbredt. Der finner vi til og med to eksempler på firlinger, blant andre Buick Enclave, Chevrolet Transverse, GMC Acadia og Saturn Outlook. Det mest ekstreme eksempelet vi har kommet over er imidlertid sekslinger, hvorav to av dem - Chevrolet Captiva og Opel Antara - faktisk selges her i landet.

Kjenner du til spennende tvillinger som ikke er nevnt i vår artikkel? Fortell andre lesere i debatten under.

Oppsummering

Når vi tar for oss tvillinger (trillinger osv) i bilverdenen, dukker det opp en rekke fenomener:

  • Tvillinger med identisk merkebetegnelse men ulike modellbetegnelser (eks. Jeep Compass/Patriot)
  • Tvillinger med ulik merkebetegnelse og ulike modellbetegnelser utviklet av samme bilkonsern (eks. Hyundai Tucson/Kia Sportage)
  • Tvillinger med ulik merkebetegnelse og ulike modellbetegnelser utviklet i samarbeid mellom to eller flere bilkonserner (eks: Opel Agila/Suzuki Splash)
  • Bilmodeller med identisk merkebetegnelse men ulike modellbetegnelser i ulike markeder (eks: Toyota Kluger/Higlander)
  • Bilmodeller basert på samme plattform med identisk merkebetegnelse men ulike modellbetegnelser (eks. Volkswagen Golf/Touran)
  • Bilmodeller basert på samme plattform med ulik merkebetegnelse og ulike modellbetegnelser (eks. Volkswagen Golf/Audi A3)

Kilder: Edmunds, Warrantyinfo, Wikipedia, Yahoo

Les også:

  • DinSide Motors juveler
  • Artikkelen ble første gang publisert 3. november 2009.