Vis mer

Saktegående miljøbiler

Det finnes flere tilnærminger til lavere utslipp. Noen bruker teknologi og andre struper motorene for effekt.

Selv om det ikke frister skal vi forsøke å være litt nyansert. Det finnes en rekke biler som har de samme ytelsene som disse to populære familiebilene, Volkswagen Passat 1,6 Bluemotion og Volvo V70 1,6 DRVIé. I mindre biler med et annet bruksmønster enn store stasjonsvogner er det til og med greit.

Store og billige

Vi har sagt litt om disse to bilene før og vil oppnå følgende med denne saken. En stor stasjonsvogn er en glimrende bil, særlig når den også er rimelig i innkjøp og har et lavt forbruk blir totalpakken god.

Vi vet også at tilsvarende biler med store nok motorer er populære og at mange liker biler med nok effekt og dreiemoment. Det kan jo alltids diskuteres hvor mye ytelser folk faktisk trenger, men det vi har kjørt av store stasjonsvogner med små motorer har gjort oss skeptiske til om dette er nok.

Alibibiler

Volkswagen Passat 1,6 Bluemotion med 105 hestekrefter og Volvo V70 1,6 DRVIé med 109 hestekrefter befinner seg i grenseland for hva vi mener er brukbart. Passat klarer 0 til 100 på 12,7 sekunder og Volvo bruker 12,8. Noen har da innvendingen at dette ikke er verdens viktigste øvelse. Det er vi i grunn enige i, men ser vi på mellomakselerasjoner, for eksempel fra 80 til 120, blir vi enda mer skeptiske. Volvoen har vi testet, og akselerasjonen i denne fra 80 og oppover er i høyeste grad diskutabel. Vi har absolutt ingen grunn til å tro at Passaten er noe bedre.

Dette er det som vi gjerne kaller alibibiler. Spesialprodukter som er tatt frem for at markedsavdelingene skal kunne breie seg med lave utslippstall.

Data på bilene
 Passat stv 1.6 TDI BluemotionVolvo V70 1.6 DRIVé
Slagvolum1,61,6
Effekt105 hk109 hk
Dreiemoment250 nm/1.500 o/min240 nm/1.750 o/min
Girkasse5-trinns manuell5-trinns manuell
0-100 km/t12,7 sek12,8 sek
Forbruk0,44 l/mil0,49 l/mil
Utslipp CO2114 g/km129 g/km
Pris309.680 kroner349.800 kroner

Her ser dere nøkkeltallene på bilene:

Hvorfor er dette dårlig?

Denne nye Passaten med 1,6-liters motor har start/stop teknologi. Det vil si at motoren stopper helt når bilen står stille og starter automatisk når sjåføren slipper bremsen ved
igangkjøring. Det er flere som har oppdaget det geniale med dette, men Volvoen har ikke slik teknologi. Den har kun girskiftindikator.

Ellers er det felles for bilene gjort flere tiltak for å forbedre luftmotstanden, senke vekten (noe som blant annet betyr lite utstyr) og redusere rullemotstand (spesielle dekk).

Mercedes og BMW har gjort mye mer for å få ned utslippene og de har gjort det uten å fjerne effekten. Det finnes E- og C-klasse fra Mercedes og 5- og 3-serie fra BMW som har mye mer futt i motorene og kun marginalt høyere utslipp enn disse to sinkene.

Les om rask og gjerrig Mercedes her.

Les om rask og gjerrig BMW her.


Er dette noe å ha?

Vi får mange klager fra lesere som er misfornøyd med motoreffekten i bilene sine. Derfor er det viktig å tenke seg om før man går på en så stor bil med så liten motor. De kan kanskje virke fine på en testkjøring rundt nabolaget og som pendlebiler til og fra jobb, men mange har også en stor stasjonsvogn som familiebil til langkjøring, hyttekjøring og ferieopplegg. Da vil dette oppleves som tregt.

I tabellen over ser man at dette er biler som koster lite. De bruker også lite, og man får altså en stor, fin og komfortabel stasjonsvogn til en forholdsvis gunstig sum.