<b>TRØBBEL:</b> Elektronisk knapp for start-stopp kan by på problemer.  Foto: Fred Magne Skillebæk
TRØBBEL: Elektronisk knapp for start-stopp kan by på problemer. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Saksøkes for nøkkelfri tenningslås

Å modernisere kan by på trøbbel - og søksmål.

Ti bilprodusenter er nå saksøkt i USA for feil på deres nøkkelfrie tenningslås, melder Reuters.

Bare fra GM sine biler rapporteres det om opp mot 200 døde, og langt flere skadde, som en følge av kluss med den elektroniske og nøkkelfrie tenningslåsen.

Men GM er ikke alene.

Gjør ”alt” elektronisk

Bilbransjen gjør for tiden så mange funksjoner som mulig elektroniske. På den måten kan de samle data fra styring og rattutslag, bremser, håndbrekk, ESP, ABS, og mye mer inn i en datahjerne.

Der kan disse dataene viderebehandles, og informasjon kan sendes ut igjen, og rett og slett ta over en del av kontrollen.

LES OGSÅ: Hackerne jubler

Nøkkelfri og start-stopp

Hovedgrunnen til at produsentene nå saksøkes er fordi de har laget et system hvor svært mange går fra bilene sine, uten at den er stoppet. I det du parkerer stopper start-stopp systemet motoren, og eierne samler sammen sine ting og går.
Den nøkkelfrie ordningen gjør at du bare kan forlate bilen, uten å tenke på å låse den. Det skal den jo gjøre selv.

Men, det de glemte før de gikk var å trykke på knappen for å stoppe bilen. Tenningen står dermed på, og dørene låses ikke når eieren er borte med nøkkelen. Etter hvert begynner det å bli lite strøm på batteriet, og motoren starter – uten at noen er i bilen.

Er dette virkelig mulig? Ja, det kan vi faktisk bekrefte. Med alle de forskjellige bilene vi kjører i redaksjonen, så har vi nemlig klart det selv.


10.000 BMW lå åpne for hacking

Fatale følger

I kampen om å gjøre så mange som mulig av bilens funksjoner elektroniske, så kan det naturligvis skje feil underveis – som i dette tilfellet. Ulempen er at slike feil kan resultere i fatale følger.

3G-nettet stenger, og bilen blir et offer

Et annet eksempel på dette er da det nylig ble kjent at rundt 30 millioner kollisjonsputer har en feilkonstruksjon, og ikke gjør den tiltenkte jobben tilstrekkelig.

Aldri før har det vært flere tilbakekallinger av biler enn det er nå for tiden. Biler får flere funksjoner, og mange av dem er ukjente for bilbransjen også. Det viser seg også at elektronikk oftere er offer for flere feil, enn god gammeldags mekanikk.

Hacking: Slik gjør de det

Dette er de ti bilprodusentene som nå er saksøkt:

  • BMW (inkl. Mini)
  • Daimler
  • FCA (Fiat, Chrysler, Alfa Romeo, Jeep)
  • Ford
  • GM
  • Honda (inkl. Acura)
  • Hyundai
  • Nissan (inkl. Infinity)
  • Toyota (inkl. Lexus)
  • Volkswagen