Saab XWD prøvekjørt

Har du hørt om krysshjulsdrift? Nytt for oss også...

LE CASTELLET (DinSide Motor): Det var på Paul Ricard-banen nær Marseille at en rad svartglinsende og hissig utseende Saab 9-3 Turbo X åpenbarte seg for oss. Anledningen var presentasjonen av Saabs nye firehjulsdriftssystem, XWD eller cross-wheel drive.

"Black Turbo" og Aero

Vi fikk prøve det nye systemet en stakket stund, i to varianter. I denne omgang kommer XWD på to heftige 9-3-utgaver: Den gjenfødte legenden - som Saab ynder å presentere den - Turbo X, og Aero XWD. Det dreier seg om et aktivt firehjulssystem utviklet spesielt for chassiset til Saab 9-3. Vi prøvekjørte førstnevnte på Formel 1-testbanen Paul Ricard i Le Castellet, og deretter gikk turen på til dels pittoreske provencalske veier i 9-3 Aero XWD.

2.8 V6

Den ultimate Saab 9-3: Nye "Black Turbo" (Turbo X) i fint driv på Paul Ricard Vis mer

Saab XWD prøvekjørt

  1. Store bilder!
Psykedelisk effekt: Sikkerhetssonene på F1-banen er fargelagt. Vis mer
Vis mer


Både i Turbo X og i Aero XWD er kraftkilden en 2,8-liters V6 turbomotor som yter 280 hk og et maksimalt dreiemoment på 400 newtonmeter mellom 2.150 o/min og 4.500 o/min. For ordens skyld: Toppfarten er 250 km/t både for sedan og stasjonsvogn; 0-100 tar 5,7 sekunder med sedanen og 5,9 sekunder med stasjonsvognen SportCombi, som har en mer flyttebil-lignende profil.

Fornøyde ingeniører

Saab virket rimelig stolt over måten de har integrert det nye Haldex-baserte systemet i sine biler og fremhevet under pressekonferansen arbeidet utviklingsingeniørene har utført. Tuningen av chassiset og operativsystemets programvare er utført av dem. De anser at utnevnelsen av det tekniske senteret på Trollhättan til et av ekspertsentrene for utvikling av firehjulsdriftssystemer i General Motors viser at utviklingen av Saab XWD er en suksess.

Kjøreopplevelsen

Dette ble langt fra noen test av Saab XWD, men vi fikk da et brukbart førsteinntrykk av hvordan det fungerer - det vil si riktig så bra. Det må imidlertid tas høyde for at vi kun fikk kjøre på tørr asfalt. Det er hovedsaklig de effektive og nøytrale egenskapene som gjør seg bemerket; unnamanøvrene gjennom keglebanen gikk forbløffende raskt - noe vi var desto mindre forberedt på som bilen har et understell som vi opplevde som i mykeste laget; bilen krenger merkbart - og synlig - og det dreier seg langt fra om noen sportsbil tross de høye ytelsene.

Saab XWD er et aktivt system som kontinuerlig distribuerer motorens dreiemoment mellom for- og bakaksel for å gi bedre kjøreegenskaper, stabilitet og veigrep under alle kjøreforhold – fra raske kurver til svinger som krever saktere fart, i tørt eller vått vær.

For å få minst mulig spinn ved ”take off”, som Saab kaller igangkjøringen, sørger XWD for at bakhjulene forhåndsengasjeres. Saab hevder at dette, til forskjell fra konvensjonell firehjulsdrift, fjerner behovet for å oppdage forhjulsspinn før bakhjulsdriften blir aktivert. Det er alt sammen del av et system som Saab mener vil sette en ny standard for systemer for firehjulsdrift.

Balansegangen

Saab XWD er programmert for å hjelpe føreren med å holde bilen stabil på veien ved å fordele dreiemomentet for å motvirke overstyring eller understyring ved kurvekjøring.

Vis mer


Den elektroniske kontrollenheten i Saab XWD får impulser 100 ganger i sekundet fra mer enn 20 sensorer i bilen, inklusive data vedrørende ABS og ESP (elektronisk stabilitetskontroll). Dataene som behandles, inkluderer bilens fart, hjulenes rotasjonsfart, sideveis akselerasjon, gasspedalens stilling, krengningsvinkel og rattets stilling. Programvaren, som er utviklet av Saab XWD-teamet, skal sikre at kreftene hele tiden blir fordelt slik mellom akslene at det gir maksimalt veigrep.

Når føreren for eksempel kjører ut av en sving og samtidig akselererer kraftig, kan opptil 80 % av dreiemomentet overføres til bakhjulene for å holde bilen i balanse. Men ved normal kjøring på landeveien og antispinn og maksimalt grep ikke er tema, blir bare mellom fem og ti prosent av motorens dreiemoment overført til bakakselen. Dette skal bidra både til stabilitet og lavere forbruk.

Aktiv differensial

Ja, Turbo X krenger den også... Vis mer


Noe som tilfører Saab XWD et stort pluss er den aktive differensialsperren (eLSD), som er standard på Turbo X Limited Edition. Fra slutten av året vil den bli tilgjengelig som ekstrautstyr også på Aero XWD. Det er ifølge Saab første gang en elektronisk kontrollert differensialsperre er benyttet i dette markedssegmentet.

eLSD kan fordele opptil 40 % av det maksimale dreiemomentet bak mellom bakhjulene, til det hjulet som har best grep. Under hard kurvekjøring eller når man avslutter en manøver i høy hastighet, for eksempel et filskift, bidrar mer eller mindre dreiemoment på ett av hjulene til at bilens bakre del følger retningen til forhjulene bedre.

Nytt oppsett

Saab 9-3 Aero XWD på landeveien i Provence Vis mer


Til tross for at vi i de to toppmotoriserte versjonene av 9-3 fortsatt sitter igjen med inntrykket av et komfort-orientert oppsett har integreringen av Saab XWD ifølge produsenten ført til helt nye chassissettinger og revidert hjulopphengsgeometri. Andre endringer omfatter modifisering av fjærene, støtdemperne og krengningsstabilisatoren i både for- og bakhjulsopphenget, samt en omarbeidelse av styresystemet for å oppnå god respons. Også dekkene er blitt oppgradert for å kunne håndtere de økte ytelsene.

Hvordan det virker

For de som vil vite litt mer om hvordan systemet faktisk fungerer, tillater vi oss å sitere fritt fra Saabs pressemelding: Hardware i Saab XWD består av en såkalt ”Power Take-off Unit (PTU) in the front final drive” som overfører dreiemoment via en mellomaksel til enheten for bakhjulsdrift (RDM), som omfatter en innretning for overføring av dreiemoment (TTD) og eLSD (tilleggsutstyr). Begge er våte, multiplateclutcher fra Haldex.

Firehjulsdrift er mer effektivt enn etthjulsdrift (men forurenser en god del mer: 258 g/km CO2...) Vis mer


Når bilen skal starte, aktiveres TTD idet man velger gir, og engasjerer derved RDM. Denne funksjonen er en verdifull forbedring av nåværende teknologi, som krever at systemet oppdager spinn før bakhjulsdriften engasjeres. For føreren gir den forbedrede funksjonaliteten straks maksimalt grep og smidig akselerasjon fra stillestående uten nøling.

Under fart fordeles dreiemomentet mellom drivakslene av en ventil i TTD som øker eller reduserer det hydrauliske trykket på de våte kløtsjplatene, for gradvis å øke eller redusere bakhjulsdriften. Graden av spinn bestemmer hvor mye som overføres. eLSD, som er plassert ved siden av RDM, opererer etter samme prinsipper som den større TTD. Den elektroniske kontrollenheten i Saab XWD fungerer i samspill med motoren, girkassen og kontrollmodulene for ABS/ESP.

Øverste utstyrsnivå på serieproduksjonen: Aero. Vis mer


Installasjon av Saab XWD omfatter montering av en annen underramme for å bære RDM, samt revidert opphengsgeometri for bakhjulene og nye hjulmuttere for drivakslene. Den tredelte mellomakselen går gjennom to lager med konstante hastighetsledd for smidig drift med minimalt ”wind-up”. (Fortsatt sitat). Standard akselavstand og dimensjonene på sporvidden er uforandret.

Salgsstart

Levering av Saab XWD til kunder starter i mars 2008. Turbo X Limited Edition er et utstillingsvindu for XWD og eLSD, sammen med den oppgraderte 2,8 liters V6-motoren og valget mellom sekstrinns manuell eller automatisk girkasse.

Saab XWD er også tilgjengelig med Saab 9-3 Aero Sport Sedan og SportCombi i kombinasjon med 2,8 V6. eLSD blir tilbudt som ekstrautstyr på disse modellene fra begynnelsen av neste modellår.

Ikke direkte billig...

2.8 V6 turbo. 280 hk, 400 Nm. Vis mer


Når det gjelder prisene er det bare en ting å si: Bilen blir meget dyr, selv om standard utstyrsnivå er meget bra. Det er selvfølgelig de norske avgiftene som gjør den så dyr; for alle versjoner utgjør avgiftene godt over en halv million kroner per bil!

Den begrensede utgaven Turbo X koster dermed som sedan 854.000 kroner med manuell girkasse og 892.000 med automat. Legg til cirka 24.000 kroner for stasjonsvognen. Aero sedan koster 812.000 kroner (manuell) og 850.000 kroner (automat). Også her blir påslaget for stasjonsvognutgaven 24.000 kroner.

Til sammenligning koster en BMW 330 Xi med X-drive firehjulsdrift og treliters motor på 272 hester fra 720.000 kroner. CO2-utslippsnivået er 194 g/km på stasjonsvognen BMW 330Xi Touring mot 258 g/km på 9-3 Turbo X SportCombi. Til den prisen mangler BMWen riktignok mye utstyr i forhold til Saaben, men tross all XWDs fortreffelighet: Vi har problemer med å se at Saab skal kunne være i nærheten av konkurransedyktig her.

Se store bilder fra prøvekjøringen her!

Her finner du mer Saab-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder