Vis mer

Saab viser frem 9-4X

Så er den endelig offisiell. Saab viser frem 9-4X.

Vi har hørt om bilen i lange tider i form av både offisielle og uoffisielle opplysninger. Endelig har Saab valgt å slippe katta ut av sekken og gitt oss de første opplysningene i full offentlighet.

Alle er konkurrenter

Saab skal ut og konkurrere med andre SUV’er, men hvem som blir hovedkonkurrentene er de tilsynelatende i tvil om. På listen har de ramset alt fra BMW X5, Audi Q5, Audi Q7, Volvo XC60, XC70 og XC90. Selv om Saab velger til de grader å skyte med hagle på konkurrentene, så regner vi med de kjenner sitt eget produkt bedre enn som så.

Her er bilen fanget under testing

Først USA, så resten

I størrelse faller bilen inn mellom 9-3X og 9-5 rent fysisk. Fra starten av kommer bilen med fasitsvaret på den type motorer kunder gjerne vil ha, men som norske avgifter hindrer oss i. Det er snakk om to V6-maskiner på henholdsvis 2,8 og 3,0 liters slagvolum. Effektuttaket skal være 300- og 285 hk. Årsaken til denne motoriseringen er at bilen i første omgang skal lanseres i USA, fra mai neste år. Derfor har Saab valgt bilutstillingen i Los Angeles i slutten av november som første åsted for lansering.


Nordiske motoralternativer

Først i august neste år vil bilen komme til Europa. Da vil også motoriseringen være helt annerledes, blant annet med typiske dieselmotorer som passer Norden godt. I tillegg vil det også komme BioPower versjoner, noe svenskene helt sikkert vil sette pris på. Drivlinjen for øvrig består av XWD-systemet for firehjulsdrift som Saab benytter på flere av deres andre firehjulsdrevne biler. I bunn og grunn er dette et system fra Haldex, og den elektronisk bremsede differensialen er også på plass. Både firehjulsdrift og eLSD er oppgitt som standard, noe som i utgangspunktet forteller at bilen ikke vil bli å få med ren tohjulsdrift.

Saab viser flere modeller som går på alternativt drivstoff.

Kjørefølelse

Saab har også implementert Saab DriveSense, et adaptivt program som setter opp bilen etter kjørestil. Dersom du ønsker å overstyre automatikken kan du sette den til permanent Sport eller Comfort. Dette gir utslag i alt fra gassrespons til oppsett av automatkassen, styringen og understellet.

Vis mer


VES

Saab har også et system de kaller VES (Variable Effort Steering) som i bunn og grunn er en elektronisk servostyring med innlagte parametere som er variable. Dette med tanke på hastighet og rattutslag. Skal du parkere, så har du lav fart. Da gir styringen deg større utslag på mindre rattbevegelse enn om du kjører på landeveien i høyere fart. Dette VES-systemet er en del av Drive Sense pakken, og er standard på Aero-modellene.

Historiene rundt Saab er mange. Her finner du de fleste.

Softroad, ikke offroad

Saab 9-4X har en bakkeklaring på 20 cm, noe som gjør den i stand til å leke offroad’er i et ikke alt for ulent terreng, men likevel i noe mer enn bare en gruset kjerrevei. Hva herligheten skal koste har vi selvfølgelig ikke fått noen pekepinn på, men vi kommer tilbake så snart det foreligger mer informasjon om motoriseringer for vårt markedet.