<b>RULLER IGJEN:</b> Saab-produksjonen kom i gang igjen i desember i fjor og leveransene til kunder har startet opp. Den elektriske versjonen skal være på plass til høsten, og salget er planlagt å starte på våren 2015. Foto: SAABSUNITED
RULLER IGJEN: Saab-produksjonen kom i gang igjen i desember i fjor og leveransene til kunder har startet opp. Den elektriske versjonen skal være på plass til høsten, og salget er planlagt å starte på våren 2015. Foto: SAABSUNITEDVis mer

Saab skal selges i Norge

Saab er tilbake for alvor. I april fikk de første kundene sine biler og elbilene fra Saab skal etterhvert selges i Norge.

Det er bransjenettstedet bilnytt.no som kan fortelle at Saab skal tilbake til det norske markedet.

Det dreier seg om den elektriske versjonen av bilen som nå er i produksjon, og som er utstyrt med bensinmotor (se lenger ned).

El-utgaven skal være klar i høst, med salgsstart første kvartal 2015.

Norge viktigst

Informasjonssjef Mikael Östlund ved Nevs i Trollhättan bekrefter overfor Bilnytt at Norge blir det viktigste markedet for den elektriske Saaben.

NEVS opplyser at de først skal levere elbiler til myndighetene i byen Qingdao i Kina. Byen er investor i foretaket og eier 22 prosent av NEVS. De skal i første omgang ha bestilt 200 eksemplarer av bilen.

NEVS står for National Electric Vehicle Sweden AB, og er et svensk-kinesisk konsortium ledet av Kai Johan Jiang. Vi har omtalt dem her tidligere i forbindelse med at de overtok konkursboet etter Saab. NEVS befinner seg i Trollhättan.

Spe start i september

I september i fjor fikk vi melding via bloggen Saabsunited.com om at NEVS hadde startet før-produksjon av Saab 9-3 ved anleggene i Trollhättan nær Göteborg. God nyhet for alle Saab-fans, selvsagt, men vi holdt an litt i påvente av at den egentlige produksjonen faktisk ville starte opp.

Skuffelsene har nemlig vært mange tidligere i Saabs nyere og turbulente historie.

«Ny» versjon av gammel modell

Men i desember kom produksjonen ved NEVS-anlegget i gang for fullt, og i januar i år var det også blitt solgt noen titalls biler. 250 personer står for produksjonen, som i startfasen foregår langsomt.

Modellen som produseres er Saab 9-3 Aero, så den som forventet en helt ny modell vil altså bli skuffet.

Bilen er nemlig, ifølge det svenske næringslivstidsskriftet Dagens Industri, bortimot identisk med den 9-3 som var i produksjon da konkursen ble et faktum.

FLUNKENDE NY SAAB: Slik ser den ut, NEVS' Saab-modell som nå er i produksjon. Det skal visstnok også komme en stasjonsvogn og en kabriolet. Foto: NEVS Vis mer


Bensin før strøm

Bilen er i dag utstyrt med en turboladet 2,0-liters bensinmotor som yter 220 hestekrefter. Men nå kommer altså den elektriske utgaven, og de første prøve-eksemplarene av sedanen skal testes i Kina. Stasjonsvogn og kabriolet-versjoner kommer etter hvert. Det er Kina som er fokus-markedet i starten, selv om svenske kunder blir tilgodesett med muligheten for å kjøpe biler på internett. Og elv-versjonen skal altså bli tilgjengelig her i landet.

Prisen for bensinutgaven er i Sverige 279.000 svenske kroner.

LES OGSÅ: Siste sjanse til å kjøpe Saab-SUV!

Grønn elektrisitet

NEVS har som strategi å utvide produksjonen basert på elektriske biler, og ambisjonen er at de skal gå på "grønn strøm". Det tolker vi dithen at det skal produseres strøm basert på fornybar energi i takt med at produksjonen øker, eller for å forsyne ladestasjoner med strøm.

Det er uansett noe det blir spennende å følge med på.

Turbulent sluttfase

I løpet av Saabs siste driftsår før konkursen vekslet nyhetene mellom ganske gode og temmelig dårlige. De følgende lenkene - alle fra 2011 - gir hovedpunktene i den turbulente veien mot slutten for den opprinnelig ganske så originale svenske bilprodusenten.

I januar: Saabs nye kjempestasjonsvogn

I februar: Saab reddet - med Mini &Co i sikte

Saab opp fra asken - med PhoeniX.

I juli: Overlever Saab?

Og til slutt, som vi i slutten av oktober trodde: Saab blir kinesisk.

Og nå er altså eventyret i gang igjen.