Vis mer

Saab mot Mini & Co

Saab ble reddet i siste øyeblikk, og vi begynner nå å ane en del av den nye strategien.

De fleste bilentusiaster var lykkelige over at merket Saab greide å overleve, men mange er fortsatt engstelige for at det vil bli i tyngste laget å holde det gående lenge nok til at en ny og moderne modellrekke vil være på plass.

9-5 er ikke nok

Den helt nye Saab 9-5 klarte da å komme ut på markedet, og har høstet god omtale. Men den modellen var i sin helhet utviklet under General Motors eierskap og det er først ganske nylig at vi kunne presentere bilde av den viktige stasjonsvogn-versjonen. Fra nå av dreier det seg om å utvikle nye produkter finansiert av de nye eierne, med den nederlandske sportsbilprodusenten Spyker i spissen.

Ikke retro

Nylig bekreftet Saabs toppsjef, Jan Åke Jönsson, at det foreligger planer om å lansere en mindre bil. På bildet ser vi hvordan våre spionfotografer fra Automedia ser for seg at bilen kommer til å se ut. Vi har også sett andre spekulative konstruerte bilder som indikerer at dette er designretningen vi kan forvente. Det virker ikke som om Saab faller for fristelsen til å gå for retro-design; det har lenge vært spekulert omkring en "ny Saab 92", bilen med de luftfart-inspirerte linjene som ble lansert i 1948. Hvis Automedia har rett, ser det ut til at linjene blir resolutt moderne og til dels inspirert av konseptet Aero X, som ble vist på bilutstillingen i Paris i 2006.

Fremtidig kultbil?

Hvordan vil så denne modellen posisjonere seg? Det ser ut som den vil gli inn i den relativt lukrative, små-eksklusive kategorien små og kompakte "kule" biler hvor man finner biler som ifølge marketing-folkene henvender seg til de trendy, unge - eller ungdommelige - urbane menneskene som gjerne vil bli sett i en Mini, en Citroën DS3, en Audi A1, en Fiat 500 eller Alfa MiTo- eller kanskje den noe større Volvo C30.

Vi regner ikke med at Saab 9-1 kommer i produksjon før om drøye tre år - altså i 2014.

Les også: Husker du Saab Sonett?