En tid gjenoppstått fra asken: Den siste konseptbilen fra Saab, vist i Genève i vår, het PhoeniX. Foto: Knut Moberg
En tid gjenoppstått fra asken: Den siste konseptbilen fra Saab, vist i Genève i vår, het PhoeniX. Foto: Knut MobergVis mer

Saab konkurs

Ordlyden i pressemeldingen vi har mottatt levner ingen tvil: Saabs bilvirksomhet er på det nærmeste en saga blott.

NB: OPPDATERT kl. 12:30 ETTER KONTAKT MED DEN NORSKE IMPORTØREN. Mandag 19. desember 2011 leverte Saab inn sin begjæring om konkurs til tingretten i Vänersborg. Det er eieren, Nederlands-baserte Swedish Automobile N.V. som via sin sjef Victor Muller opplyser dette.

Swedish Automobile regner ikke med å realisere noen verdier etter konkursen, og annonserer at de vil avskrive sin investering fullstendig.

Bøddelen heter GM

Saab 9-5 stasjonsvogn: Nå ser det ut til at det ikke blir noe av den... Foto: Knut Moberg
En sporty Saab 96 fra 60-tallet, utstilt på Sommers bilmuseum ved København Foto: Knut Moberg
En tid gjenoppstått fra asken: Den siste konseptbilen fra Saab, vist i Genève i vår, het PhoeniX. Foto: Knut Moberg
Husker du Saab Sonett? Foto: Wikimedia Commons
Saab 9-4X skulle være Saabs bidrag til kompakt-SUV-segmentet og konkurrere med bl.a. Audi Q5 og Volvo XC60. Foto: Saab
Siste Saab 9-5 - interiøret Foto: Saab

Årsaken til at det gikk som det antakelig måtte gå, er at den kinesiske potensielle investoren Youngman, ikke kom til enighet med Saabs forrige eier General Motors, rundt bruken av GM-teknologi i fremtidig Saab-produksjon. Dermed forsvant grunnlaget for en levedyktig forretningsplan, og kineserne trakk seg ut av transaksjonen.


Tre selskaper konkurs

Fra det øyeblikket gjenstod bare en mulig avgjørelse for Saab Automobile, nemlig å begjære selskapet konkurs. Det er for øvrig tre selskaper det dreier seg om, Saab Automobile AB (Saab Automobile), Saab Automobile Tools AB, og Saab Powertrain AB.

Midt i det hele er det selvsagt de ansatte som uansett her trukket det korteste strået. Her kan du lese betraktningene en av dem publiserte rett før avgjørelsen i dag, og som understreker den tragiske, menneskelige dimensjonen av det som har skjedd...

Fortsatt service

Vi har vært i kontakt med Asle Røil, sjef for den norske Saab-importøren. Han avventer situasjonen med møter som skal avklare situasjonen når det gjelder rekonstruksjonen og deretter oppnevnelsen av en bobestyrer. Nevnte bestyrer vil få jobben med å organisere salg, eventuell videre drift og generelt realisering av det som finnes av verdier i selskapene. På direkte spørsmål om han mottar lønn fra Saab, svarer Røil at alle SAAB-ansatte er i samme situasjon og konkluderer: - Jeg har heller ikke mottatt julelønn.

Når det gjelder service og reparasjoner på eksisterende Saab-biler i Norge, presiserer Røil at den delen av aktiviteten ikke vil berøres av den annonserte konkursen. Dessuten får vi av forhandleren Saab City, som vil fortsette som bilforhandler, bekreftet at Saab Parts kommer til å bestå. Eksisterende kunder vil altså fortsatt få tak i deler, og få utført service og reparasjoner.

Turbulent sluttfase

I løpet av det siste året har nyhetene vekslet mellom ganske gode og temmelig dårlige. De følgende lenkene - alle fra 2011 - gir hovedpunktene i den turbulente veien mot slutten for den opprinnelig ganske så originale svenske bilprodusenten.

I januar: Saabs nye kjempestasjonsvogn

I februar: Saab reddet - med Mini &Co i sikte

Saab opp fra asken - med PhoeniX.

I juli: Overlever Saab?

Og til slutt, som vi i slutten av oktober trodde: Saab blir kinesisk.