Vis mer

Saab er død - leve Saab

Nå har den avdøde bilprodusenten gjenoppstått, med nye eiere.

Restene av konkursrammede Saab har nå få fått en ny eier, og det gikk som administrerende direktør i Saabs flydivisjon sa.

– Det skal være svenske eiere, eller så kan de glemme det.

Flere eiere

Det er NEVS (National Electric Vehicle Sweden), et elbilkonsortium, som er nå har kjøpt Saabs konkursbo. Selv om NEVS i utgangspunktet kan virke svenske, så er de registrert på Jomfruøyene, og aksjemajoriteten besittes av et kinesisk holdingsselskap, China Dragon Base Holding. Resten eies av Sun Investment, som har base i Japan. Selskapet holder likevel hus i Sverige, og har svenske Karl-Erik Trogen, som styreformann.

Til svenske Ekspressen går han hardt ut; - Vi skal lage en attraktiv bil, som markedet kommer til å be om.

Saab: Museet reddet

Ingen 9-5

Saab 9-5 følger ikke med på lasset. Vis mer


Offentliggjøringen skjedde på en pressekonferanse på Saabs fabrikker i Trollhättan tidligere i dag, og er forhåpentligvis første steg på veien mot en mindre turbulent tid for Saab.

Kjøpet inkluderer ikke selskapet som driver med reservedeler, Saab Parts, og det nye selskapet overtar heller ingen ting som har med produksjonen av Saab 9-5 å gjøre. Dette satte GM seg sterkt i mot, med det argumentet at modellen ikke skulle havne i kinesiske hender. Den gang var kinesiske Yongman sterkt innblandet, noe de har vært til og fra hele tiden.

Fortetter i Trollhättan

Representanter for NEVS går langt i å fortelle at driften fortsatt vil finne sted i Trollhättan.

– Vi skal tilføre resurser til Trollhättan, ikke ta virksomhet herifra, forteller Mattias Bergman. Han fortsetter med å fortelle at modellene 9-5 og 9-4X ikke er interessante for dem, men at de vil fokusere på 9-3. Den første bilen skal være basert på nettopp 9-3, komme rundt årsskiftet 2013-2014, og ha avansert elbilteknologi fra Japan. I tillegg kommer det en helt ny bil, uten basis i noe eksisterende.

Saabs United gir bort Saab til Saab

Også bobestyrer Hans Bergqvist virker fornøyd med handelen.

– Vi tror vi har fått til en handel som innebærer at det kan skrives et nytt kapittel innen svensk industrihistorie, forteller han.

Regn derimot ikke med å se en ny Saab på hvert eneste gatehjørne. I starten ligger fokus på Kina, sies det i pressemeldingen fra bostyret.