Vis mer

Saab: Den store taperen

Saab er blant bilmerkene som har lidd aller mest under finanskrisen.

I løpet av første halvår 2009 ble det kun solgt snaue 17.000 Saab'er i Europa. Det er en tilbakegang på hele 57 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, da Saab fant kunder til nesten 39.000 biler.

Nå skal det understrekes at Saab ikke er det eneste bilmerket som opplevde svakt salg i Europa første halvår. Med et par unntak (Dacia (+ 28,6), Hyundai (+ 15,7), (Alfa Romeo (+ 10,4), Volkswagen (+ 0,2)) opplevde samtlige bilprodusenter sviktende omsetning i denne perioden. Totalt sank bilsalget fra 8,35 millioner enheter i 2008 til 7,43 millioner i 2009.

Likevel, sammenlignet med Saab har de fleste klart seg relativt godt. Landsmannen Volvo har for eksempel "bare" opplevd en salgssvikt på snaue 23 prosent. Og sammenlagt er tross alt ikke det europeiske bilmarkedet ned mer enn 11 prosent.

I Norge har det forøvrig gått enda dårligere for det svenske bilmerket. I løpet av første halvår ble det kun solgt 222 eksemplarer her i landet, i fjor var det tilsvarende tallet 875. Tilbakegang: nesten 75 prosent.

Under 4.000 biler i USA

Lekkasje-bilde av neste generasjon Saab 9-5 Vis mer

Hva mener du?

Tror du Saab overlever som bilmerke de neste to årene? (Avsluttet)
Ja(57%) 915
Nei(36%) 573
Vet ikke(7%) 113
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Og det er ikke mye trøst å finne på den andre siden av Atlanteren heller. Mens Saab første halvår i fjor klarte å selge drøye 10.000 biler i USA, har de i år ikke klart å finne kunder til flere enn snaue 4.000 enheter. 3.180 av disse var forøvrig av typen 9-3, mens den 9-5 kun har solgt i 671 eksemplarer. Salgssvikten utgjør hele 62 prosent og situasjonen er dermed tilsynelatende enda verre enn i Europa.

Her skal det imidlertid legges til at den generelle salgssvikten første halvår var langt verre i USA enn i Europa, nærmere bestemt snaue 36 prosent. Relativt sett har dermed Saab klart seg bedre i USA enn i Europa. I USA finnes det for eksempel merker som har lidd enda mer enn Saab, deriblant Chrysler (- 68,1 prosent). Dette er imidlertid ikke noen spesielt nyttig trøst for Saab, som lenge har slitt med en meget smal modellpalett og en svært gammel 9-5.

For noen dager siden kunne vi imidlertid vise bilder av neste generasjon 9-5. Om denne bilen og nye eiere vil klare å snu en svært vanskelig situasjon for en stadig mindre svensk bilprodusent, gjenstår å se.

Kilde: Automotive News

Les også:
Modellen det står eller faller på
Mot slutten for Saab?
DinSide Motors juveler