Saab Aero X: Flydesign og bio-power

Saab styrker sitt designslektskap til flyindustrien med den nye Aero X.

Vis mer

Saab Aero X: Flydesign og bio-power

  1. Store bilder
Vis mer


Saab har sterke tradisjoner fra flyindustrien, og har tatt i bruk mye inspirasjon derfra på sin nye konseptbil. Denne bilen har ikke tradisjonelle dører som åpnes, men deksler som som fjernes, akkurat som på et fly. Bilen har heller ikke A-stolper som gjør at at utsynet blir et 180-graders panorama. Se på de store bildene.

Sprek

Saab har ustyrt bilen med firehjulsdrift og motoren er en V6 biturbomotor med 400 hestekrefter. Drivstoffet er bioetanol og akselerasjonen fra 0 til 100 er bergnet til å bli 4,9 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250 kilometer i timen.

Litt flyhistorie

Siden Saab knytter Aero X tett opp mot sin flytradisjon tar vi en liten gjennomgang. Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) ble stiftet i 1937 i Trollhättan 7 mil nord for Gøteborg. Saab produserer fortsatt biler i den opprinnlige fabrikken.

Vis mer


Selskapet bygde fly til det svenske luftforsvaret og begynte med sivile fly i 1944. I 1947 begynte de med biler. Da lanserte de Saab 92. Forrige modellnavn, Saab 91, var et lite fly som ble brukt til pilottrening. Saab 92 hadde også designelementer fra flyhistorien og var ekstrem for en produksjonsbil på den tiden. Saab brukte også vindtunnel for å få bilen aerodynamisk.

Et annet banebrytende design fra Saab er den 50 år gamle Sonett 1. Dette var en lett sportsbil bygd direkte med flyteknologi, og Sonett hadde ikke ramme. Bilen var i hovedsak laget i aluminium.

Saab Aero X vil nok ikke se dagens lys som produksjonsbil, men flere av designelementene vil kunne dukke på kommende nye modeller.

Store bilder av Aero X finner du her.

Her finner du mer Saab-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder