Saab 900 S Kabriolet 1996: Vibrasjoner i forstilling

Bilmerke: Saab
Modell: 900 S Kabriolet
Motor: 2.0 I
Årsmodell: 1996
Kilometerstand: 175.000

Problem: Vibrasjon i forstilling
Jeg har hatt denne bilen i snart 7 år, men "ristingen" i forstillingen er det ikke enkelt å bli kvitt. Jeg trodde det bare var ubalanserte dekk/felger da jeg kjøpte den, men selv om disse ble hyperbalansert, og til og med prøvebyttet mot andre balanserte dekk/felger var problemet der fortsatt.

Sjekket bilen på merkeverksted og NAF uten at de fant noe feil. Kan kjenne dette fra relativt lav hastighet, 30-40 kilometer i timen og helt opp i topphastighet på litt over 200 km/t - på motorvei i Tyskland.

Har byttet styrekuler, støtdempere rundt det hele, og fremre bærearmer med foringer - til og med ytre høyre drivaksel med lager/bremseskive (brukt) - har også foretatt forstillingskontroll og justering - uten at det hjalp nevneverdig.

Bilen har vært senket fra Saab helt fra den var levert ny - tror det kan dreie seg om 40 mm - med de ulemper og stilmessige "fordeler" det medfører.

Kunne vært interessant å høre om DU hadde en formening om hva dette kan være - konstruksjonsfeil?

Svar: Rister det i rattet eller rister selve bilen? Risting i rattet kan være ubalanse i dekk foran, skjevheter i felg, urunde dekk, hengende bremser, slakk i forstillingsdeler som for eksempel opphengskuler eller styrekuler. Men det ser ut som om du har prøvd disse tingene så da må det jo være andre ting, men en sjekk ifra et annet verksted kan kanskje være en ide. Risting i bilen kan være på grunn av slakk foringer foran eller bak, motorfester/girkassefester, bremser, ubalanse i bakdekk, skjevheter i felg, urunde dekk eller kanskje det er motoren som lager ristingen. Jeg vet at dette var veldig generelt men noe mer konkret kan jeg ikke komme på, dette må bli en sak for bilverkstedet. Tror ikke det er snakk om noen konstruksjonsfeil, men en bil som er senket vil nok riste mer enn normalt på grunn av stivheten.