Saab 9-5 Estate 2.0 turbo 2002: Oljelampe blinker

Bilmerke: Saab
Modell: 9-5 Estate
Motor: 2,0 turbo (150hk)
Årsmodell: 2002
Kilometerstand: 117.000

Problem: Oljelampe blinker
Hei. Kjøpte bilen brukt sommeren 2005. Den hadde gått som leasingbil og mange kilometer var kjørt. Bilholdet hadde et biladministrasjonsselskap ansvaret for etter hva jeg forsto. Feilen oppsto nå i vinter da oljelampa begynte å blinke hissig og skummelt. Jeg peilet, og fant ut at det var litt lite, men ikke faretruende lavt med olje. Fylte på en skvett og kjørte videre, for så å bli heftig påminnet at noe var feil igjen. Rekvirerte kranbil og fikk doningen kjørt til nærmeste verksted, der de konstaterte at oljen var utgammel og hadde begynt å klumpe seg. Dette var litt merkelig i og med at det i servicebrevet var notert oljeskift 9.000 km tidligere...

Mitt spørsmål er derfor; kan dette være mulig, selv med en billig olje?
Hvis ikke; hvordan ville bildoktor'n gått fram ovenfor de som hadde ansvaret for bilen før jeg kjøpte den? Hvis jeg hadde en sjanse her altså?

Heldigvis berget jeg motoren, men må benytte olje med lavere viskositet for å sikre smøring, 5W-30. En bieffekt er at bilen uler som en gammel sirene når jeg kaldstarter. Verkstedet snakket om en oljeregulator som vibrerte, men da kan du likeså gjerne diskutere atomfysikk med meg.

Svar: Har bilen tidligere hatt noen veldig lange oljeskiftintervaller, kan det være at gammel olje tetter igjen kanaler, oljesil og hydrauliske ventilløftere slik at den nye oljen som ikke kommer frem til smørestedet fort nok, eller ikke i det hele tatt! Bilverksteder, i hvert fall noen, har produkter for slike tilfeller som kan hjelpe å løse opp i tette kanaler. Vi har et produkt som heter "Forte" som blandes i oljen før oljeskift og motor blir kjørt på cirka 2000 omdreininger i cirka et kvarter før det blir skiftet til ny olje og filter. Dette kan nok hjelpe deg også, men i noen tilfeller så må også bunnpanna tas ned og renses for "oljeslagg". Denne oljeregulatoren som vibrerer kan være et tegn på slitt motor som følge av at motoren har blitt kjørt oljetørr som jo er en fare ved leiebiler der folk ikke passer på bilen og bare kjører! Det er jo også kjedestrammere og kjeder som kan lage ulyder! I verste fall er lagrene på veivakselen slitt slik at du ikke får opp olje til toppen og da vil det bråke mye før du får opp oljetrykket! Finner du ut at årsaken er utslitt motor så vil det være en god ide å ta kontakt med de du kjøpte bilen av og kanskje se på hvilken avtale dere hadde ved kjøp!