Foto: Saab
Foto: SaabVis mer

Saab 9-4 X ut i dimman

Drømmer du om en 9-4X? Nå blir drømmen forvandlet til et mareritt.

Et helt Europa har meldt at 9-4X kan bli redningen for Saab. I tillegg til relativt nyankomne 9-5 er 9-4X tenkt som banebrytende i oppstartsfasen for ”nye Saab”. Stemningen ble litt mer lunken da vi fikk vite at bilen kun ville bli levert med bensinmotorer de første månedene av bilens leveår, og at dieselalternativer først ville være på plass fra neste høst. Nå har sagaen tatt en ny vending.

Saab 9-4X vekker entusiastene

For trege

VD i Saab, Jan-Åke Jonsson, stod på bilmessen i Los Angeles nylig og forklarte hvorfor diesel likevel ikke blir å få i 9-4X.

– Om vi ser på livssyklusen på den her type bil, så er den 5-6 år, fortalte Jonsson. – Om vi skal finne en motor, bygge den inn, teste den og deretter validere, så er vi for langt inn i bilens levetid, forklarte Jonsson videre.

Dermed er det så godt som avgjort at bilen ikke kommer med dieselmotor, og store deler av Europa er avkortet som kjøpegruppe. At Saab ikke har puttet en dieselmotor i bilen og fått testet den ut for lenge siden henger selvfølgelig sammen med all støyen rundt eierskapet.

Foto: Saab
Saab 9-4X skulle være Saabs bidrag til kompakt-SUV-segmentet og konkurrere med bl.a. Audi Q5 og Volvo XC60. Foto: Saab
Siste Saab 9-5 - interiøret Foto: Saab
Foto: Saab
Foto: Saab
Foto: Saab
Saab forblir svensk, men eierne blir kinesiske. Foto: Saab
Foto: Saab
Foto: Saab
Foto: Saab


Her finner du alt om Saab på DinSide Motor

Stadig optimist

I Norge er salgsapparatet stadig optimister.

– Vi tror likevel vi kan omsette noen biler, mener daglig leder av Saab i Norge, Asle Røil. Han sikter til at det omsettes brukbart av 9-5 med bensinmotor, og at det er solgt opptil flere eksemplarer av konkurrenten Audi Q5, med den store bensinmotoren.

Om vi ser på registreringsstatistikken, så har Saab levert 244 biler frem til 1. november. Det er 118 biler mindre enn samme periode i fjor, som var et kriseår. Av de 244 bilene som er solgt hittil i år, så er 204 biler levert med dieselmotor. Det sier sitt om fordelingen, og hvor stort potensiale 9-4X med bensinmotor har i Norge. Når vi samtidig legger til at det bare er de store motorene som kommer, så svinner utsiktene enda lenger ut i dimman.

– Vi kommer også med en etterlengtet stasjonsvogn, forteller Røil, og sikter da til 9-5. Den har antagelig et langt større potensiale enn 9-4X.

9-4X er allerede sett på veien.

Historien gjentar seg

Det er ikke første gang Saab kommer med en SUV. Faktisk er det den tredje, for i USA har de allerede kunnet gasse rundt i Saab 9-2X, og 9-7X. Førstnevnte var en Subaru Impreza med svensk logo. Denne kom kun inn til Norge gjennom enkelte entusiaster som ikke gikk av veien for å importere selv. 9-7X var en Chevrolet med rammekonstruksjon. Denne laget de et Saab-karosseri til, og vips, 9-7X var født. Saab 9-4X er en helt ny konstruksjon som bygges av GM for Saab. Dermed er det ikke like lett for nåværende Saab å gå ut og shoppe en dieselmotor fra en annen leverandør, for så å putte den inn i motorrommet på 9-4X. Derfor velger Saab heller å gå i gang med nye prosjekter, fremfor å gjøre europeisk livredning på 9-4X. For mange betyr det at drømmen brast.

Vi har testet hovedkonkurrenten