Saab 9-3 stasjonsvogn

Saab har manglet en stasjonsvogn i 9-3-størrelse og det har vært en tung bør for Saab som sliter i motbakke om dagen. Vi gleder oss til å se responsen på den nye Sportcombi når den dukker opp til høsten. Kan den redde Saab?

Saab 9-3 stasjonsvogn

  1. Store bilder


Saab 9-3 er en komfortabel og behagelig bil som på mange måter konkurrerer med Volvo S40, Audi A4, BMW 3-serie og Jaguar X-Type. Problemet for Saab har vært at kundene har savnet stasjonvognutgaven. Alle de andre merkene er i full sving med stasjonsvogner og siste mann ut var Jaguar som fikk en eventyrlig salgsoppgang på X-Type da den kom som stasjonsvogn og med dieselmotor.

Sporty

I god Saab-tradisjon finnes Sportcombi med rikholdig utvalg av turbomotorer. Hele seks bensinmotorer og to dieselmotor står på programmet. Toppmodellen blir en helt ny V6-motor med 2,8-liters slagvolum, 250 hestekrefter og 350 newtonmeter. Den har en turbo, 24 ventiler, doble overliggende kamaksler og variable ventiltider. Denne motoren er kun tilgjengelig på toppmodellen Aero. Det finnes også en snillere variant av denne motoren med 230 hestekrefter og 320 newtonmeter. Denne motoren vil etter hvert også bli plassert i 9-3 sedan og kabriolet. Vi kan med andre se frem mot luftige kabrioletopplevelser i Saab 9-3.

I mer folkelige prisklasser finnes det en 2-liters motor, med turbo, i hele tre effektvarianter. Den minste får 150 hestekrefter og 240 newtonmeter, via 175 hester og 265 newtonmeter til toppmodellen i firesylinderprogrammet som yter 210 hestekrefter og 300 newtonmeter. For de som ikke bryr seg om krefter finnes det en 1,8-liter, uten turbo, med 122 hestekrefter og 167 newtonmeter.

Dieselprogrammet består av to varianter av den nye 1,9-liters dieselmotoren som sitter i både Opel og Saab. Det er en 8-ventilersutgave med 120 hestekrefter og 280 newtonmeter, og en sprekere variant med 16 ventiler som leverer 150 hestekrefter og 320 newtonmeter.

Det gjenstår å se hvilke av disse motorene som kommer til Norge, men de fleste vil nok kunne finnes i prislisten.

Stor

Størrelsesmessig har 9-3 Sportcombi posisjonert seg greit. Den måler 4,65 meter i lengden og det er større enn konkurrentene bortsett fra Jaguar X-Type som er 4,72 lang. Audi A4 er 4,58 meter, utgående BMW 3-serie er 4,48 og Vovlo V50 er 4,51 meter lang. Bagasjeromsvolumet i 9-3 Sportcombi er 419 liter. Det er litt mer enn Volvo V50 og litt mindre enn de andre konkurrentene.

SportCombi beregnes å komme i salg fra august/september i år. Prismessig regner importøren med at 9-3 stasjonsvogn vil koste cirka 20.000 kroner mer enn en tilsvarende sedan. Det vil si at en Sportcombi vil koste 370.000 kroner med 150 hesters bensinmotor og 380.000 med 150 hesters dieselmotor.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Saab-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder