Saab 9-3: Etterlengtet stasjonsvogn

Det har lenge vært god plass til en stasjonsvogn i Saabs mellomklassesortiment, og markedssuget vil antakelig sørge for gode salgstall.

Saab 9-3: Etterlengtet stasjonsvogn

  1. Store bilder!
  2. Priser og motoralternativer


TROLLHÄTTAN (DinSide Motor): Og det er ikke bare det at Saab har latt oss vente lenge som gjør det spesielt med denne stasjonsvognen, den treffer også godt tidsånden med sportslige stasjonsvogner. Saab har klart å lage en stasjonsvogn som ikke nødvendigvis føles som en.

Kjører som sedanen

Kun 40 kilo har stasjonsvognen lagt på seg i forhold til sedanversjonen, og lengden er i praksis den samme som på sedanen. Bak rattet skal det godt gjøres å kjenne stor forskjell, og det gir klare plusspoeng siden sedanen er blant de mer kjøreglade mellomklassebilene.

Blant de forhjulsdrevne bilene stiller Saab 9-3 SportCombi med klart sportslige ambisjoner, og bilen frir klart til de som finner glede i kjappe og krappe svinger. Og Saab får til dette uten å ofre komforten.

Ny sjefsmotor

Til nå har det vært en 2-liters turbomotor med 210 hestekrefter som har tronet på toppen av motorutvalget på 9-3. I forbindelse med 9-3 SportCombi dukker det opp en ny sjef, en 2,8-liters V6 med turbo og 250 hestekrefter. Med denne under panseret går 80-120 km/t i femtegir på halve tiden i forhold til den billigste versjonen med en 1,8-liter på 122 hestekrefter.

Dreiemomentet er nesten i dieselklassen, hele 350 Nm er tilgjengelig fra 2.000 til 4.500 o/min. Det er turboen som sørger for 100 Nm og rundt 70 hestekrefter mer enn i konkurrentenes V6-motorer med tilsvarende slagvolum. Det er en spesiell løsning med turbo på V6-motorer. Denne motoren blir også tilgjengelig i SportSedan og Cabriolet fra september.

Låter

Spesielt i 9-3 Cabriolet Aero er det lite motorlyd, men i nye 9-3 SportCombi Aero er det jobbet med lyddesign slik at aggressiv kjørestil belønnes med både motor- og eksoslyd. Og også her kombineres det sportslige med det komfortable, under vanlig kjøring er det stille og fredlig om bord i bilen.

Den sekstrinnede automatgirkassen er det tydeligste eksempelet på at sportsligheten har lidd under ett kompromiss, girkassen somler litt med girskiftene. Med automatgir bruker 9-3 SportCombi 8,3 sekunder fra 0-100 km/t, med manuell sekstrinnskasse er same øvelsen unnagjort på 6,9 sekunder.

Stasjonsvogn, ikke kombi


Selv om Saab har noen morsomme og sære stasjonsvogner på samvittigheten er det biler som kombi-kupèer som 99 Turbo Saab trekker frem når de historiske trådene skal nøstes. Vi er ikke enig, 9-3 SportCombi er først og fremst en stasjonsvogn, og har lite med kombi-kupèer å gjøre.

9-3 SportCombi vil etter hvert ha samme motorprogram som 9-3 SportSedan, og billigste variant vil være en 1,8-liter med 122 hestekrefter som starter på 315.000 kroner.

Videre skal vi se nærmere på priser og motoralternativer.