Systemet jobber på bakhjulene og er en form for mekanisk hybridteknologi. Bildet er hentet fra illustrasjonsvideoen lenger ned. Foto: Volvo
Systemet jobber på bakhjulene og er en form for mekanisk hybridteknologi. Bildet er hentet fra illustrasjonsvideoen lenger ned. Foto: VolvoVis mer

Så smart vil Volvo spare drivstoff

Volvo tester smart løsning som skal både spare drivstoff og gi bedre ytelser. Hemmeligheten er et lite svinghjul som spinner i opptil 60.000 omdreininger i minuttet.

Jakten på lavt forbruk og høye ytelser presser frem kreative løsninger. De senere årene har det blitt stadig vanligere å gjenvinne bevegelsesenergien til et kjøretøy ved nedbremsing. Den som bokstavelig talt går rett ut i luften i form av varme når du bremser en bil med tradisjonell teknologi. Dette omtales gjerne som Kinetic Energy Recovery System – forkortet KERS.

Det vanlige er å omdanne energien til strøm som lader batteriet ved hjelp av en generator eller dynamo som strammer grepet når du bremser, og slipper opp når du går på gassen. Strømmen som kommer fra dette kan brukes til å drive bilens elektriske systemer, eller i biler med elmotorer, drive selve bilen. Fordelen i begge tilfeller er lavere drivstofforbruk.

TEST: Oppdatert Nissan Leaf


Spinnvill

Volvo har nå testet en vri på dette systemet, i vanlig offentlig trafikk. I stedet for å lede energien inn på batteriet, brukes bremsekraften til å akselerere et svinghjul – som spinner rundt i enorme hastigheter – opptil 60.000 omdreininger i minuttet. Kraften fra det spinnende hjulet fores så tilbake på bakhjulene når du starter opp bilen. Dermed får du et ekstra puff når bilen skal akselereres igjen, eller eventuelt hjelp til å holde oppe marsjfarten. I praksis er dette en litt alternativ form for hybridteknologi.

En lignende teknologi ble for øvrig vist av franske PSA (Peugeot og Citroën) for ikke lenge siden. Der blir energien lagret i form av komprimert luft, men prinsippet er mye av det samme.

Systemet jobber på bakhjulene og er en form for mekanisk hybridteknologi. Bildet er hentet fra illustrasjonsvideoen lenger ned. Foto: Volvo


Kraftige ytelser – og lavt forbruk

I praksis er dette av merkbar betydning for både forbruk og krefter. Volvo oppgir selv at et slikt system, kombinert med en firesylindret turbomotor, vil bruke om lag 25 prosent mindre drivstoff enn en sekssylindret turbomotor med samme ytelse. Systemet tilfører bilen om lag 80 hestekrefter ekstra, noe som i følge Volvo kan kutte 0-100-tiden med sekunder. Testbilen, en S60, gjorde eksempelvis 0-100 kilometer i timen på raske 5,5 sekunder. Da snakker vi gjerne ytelser i overkant av 300 hestekrefter totalt.

Banetest: Volvo S60

Best i byen

Girkassen er av den trinnløse typen og den vil hjelpe til med å utporsjonere kreftene fra svinghjulet på en best mulig måte (se tegninger i fotoalbum). Svinghjulet vil spinne bare en begrenset tid etter nedbremsingen, og kraften vil derfor avta etter hvert om den ikke lagres på annet vis. Volvo selv sier at systemet derfor gir best utbytte i bytrafikk med hyppige nedbremsinger og påfølgende akselerering.

For at effekten fra svinghjulet skal bli størst mulig, spinner det i et vakuum for å minske friksjonen. Dette tillater høyere hastigheter og lengre spinnetid.

Ikke nytt

Selv om Volvos system fremstår som ganske kreativt, er teknologien ikke ny. Faktisk eksperimenterte Volvo selv med dette på 80-tallet i en Volvo 260. Andre produsenter har også testet teknologien i nyere tid. Bruken av karbon som materiale har imidlertid gitt bedre betingelser enn tidligere.

Neste skritt nå, sier Volvo, blir å finne ut hvordan teknologien kan anvendes i kommende ordinære produksjonsmodeller. Kanskje får vi se den i kommende XC90?