Vis mer

Så rask at den kan kjøres opp-ned

Caparo T1 kommer i en enda mer ekstrem versjon

Trofaste lesere vil kanskje huske vår artikkel om Freestream T1 - bilen som ble bygget av tidligere McLaren-ingeniører som i sin tid utviklet rekordbilen McLaren F1, og som syntes samarbeidet med Mercedes var preget av for mange kompromisser.

F1-teknikk

Ifølge dem var det seneste produktet av dette samarbeidet, Mercedes SLR McLaren, egentlig ikke noen sportsbil i ordets rette forstand. De bestemte seg for å benytte seg av Formel 1-teknologi, design og materialer for å utvikle den ultimate sportsbilen. Resultatet ble denne toseters-raceren - som kan kjøres både på bane og på offentlig vei.

Problemer

Bilen ble avduket i Monaco i april 2006, og gjorde seg snart bemerket, både på grunn av sine fabelaktige ytelser, men også på grunn av en del uheldige episoder som da et eksemplar tok fyr under opptakene til en Fifth Gear-episode for britisk fjernsyn, eller da et gulvpanel løsnet mens Jeremy Clarkson i BBCs TopGear prøvekjørte den. Problemene med Caparo T1 skal i ettertid være blitt utbedret og bilen brannsikret.

Top Gear-rekord

For øvrig satte T1 ny banerekord (1:10:6) på Top Gear i 2007 ved å banke Koenigsegg CCX' til da beste tid ettertrykkelig, men bilen ble diskvalifisert da denne prototypen ikke kunne kjøre over fartsdumper - et krav for å plasseres i testen. Tiden var til og med raskere enn det Ultima GTR greide rundt samme bane under forsøk i Ultimas egne regi(1:12:8).

Én hestekraft per kilo

Et viktig punkt på kravspesifikasjonen var "minst 1.000 hestekrefter per tonn vekt", og det greide konstruktøren. Materialer som benyttes er karbonfiber, aluminium, magnesium og diverse kompositter. Standardmodellen, som i dag heter Caparo T1, veier 570 kilo og yter 583 hestekrefter ved over10.000 omdreininger. Disse produseres av en selvpustende 3,5-liters V8-motor, selvsagt helt i aluminium. Kreftene går til bakhjulene gjennom en sekstrinns sekvensiell girkasse denne kan konfigureres med forskjellige utvekslinger.

Foto: Caparo
Foto: Caparo
Foto: Caparo
Foto: Caparo
Foto: Caparo

Bilen har visstnok en ganske skummelt understyrt karakter i lavere hastigheter enn ved banekjøring, men rundt en bane er den ganske suveren med voldsomme G-krefter i sving (over 3G ifølge Caparo) og under nedbremsing (opp til 4G!). G-kreftene under akselerasjon skal tilsvare de en basehopper i er utsatt for idet han hopper ut... (formulering endret til mer presis, anm. 25/03/2009 kl. 21.00)


Race Extreme

Den nye versjonen, som ble presentert forleden dag, er lettere (550 kilo), og sterkere (like under 630 hestekrefter). Ytelsene er temmelig rå - 0-100 på under 2,8 sekunder. (Toppfarten er egentlig ikke interessant, men oppgis til 335 kilometer i timen. Ytelsene varierer med det valgte oppsettet. Denne versjonen heter T1 Race Extreme.

Skal kunne kjøres opp-ned

Bilen er noe av et aerodynamisk vidunder, og marktrykk og Cd-verdi er variabel og kan justeres etter forholdene. Med vinger og spoilere i optimal posisjon blir marktrykket i over 240 kilometer i timen mer enn 800 kilo, altså mer en bilen pluss førerens masse, og skal - i teorien - gjøre det mulig å kjøre opp-ned i taket av en tunnel! Da er det betryggende at bilen nå kan leveres med et tak/frontrute i plexiglass - mot et tillegg i pris på vel 200.000 kroner. Til og med klimaanlegg er nå blitt tilgjengelig.

Grunnprisen på bilen i England - hvor bilen bygges - er oppunder tre millioner kroner.

Kilder: Caparo, Motor Authority, Wikipedia

Her er Caparo T1 på TopGear:


Klikk her for å se Ultima GTR knuse Koenigseggs tid!