<b>KAN KOSTE DEG DYRT:</b> Den lille tiden du eventuelt sparer på å gasse litt ekstra i venstrefila kan fort komme til å koste deg dyrt. Foto: Colourbox.com
KAN KOSTE DEG DYRT: Den lille tiden du eventuelt sparer på å gasse litt ekstra i venstrefila kan fort komme til å koste deg dyrt. Foto: Colourbox.comVis mer

Så mye sparer du på å kjøre for fort

I en hektisk hverdag prøver mange å spare tid på kjøre litt fortere, ganske fånyttes.

Mange irriterer seg over lave fartgrenser på norske veier. Og selv om de nå er under revisjon, og enkelte steder har fått 110-soner, er det mange som mener de kan kjøre for fort.

Noen er muligens råkjørere av natur, men for de mange handler det om at man ønsker å spare tid på veien.

Enten man er for sent ute til et møte, skal hente barna på skolen eller vil komme frem til hytta før det bli mørkt. Unnskyldningene er mange, men reglene er de samme uansett, og overtramp kan koste deg dyrt.

Hvor mye tid sparer man egentlig på å kjøre for fort?

NAF har regnet på dette og fremstilt resultatet i en tabell som kanskje får deg til å tenke deg om to ganger før du tråkker på litt ekstra:

Tidsbesparelse per mil
HastighetHastihetsøkning 1Hastighetsøkning 2Hastighetsøkning 3
 90 km/t100 km/t110 km/t
    
80 km/t50 sek1 min 30 sek2 min 3 sek
90 km/t 40 sek1 min 13 sek
100 km/t  33 sek
Kilde: NAF


Dersom du øker farten med 20 kilometer, altså fra fra 90 km/t til 110, så sparer du ett minutt og 13 sekunder per mil.

Dersom du holder denne farten jevnt i 10 mil vil du spare 12 minutter og 17 sekunder.

Sparer lite og koster mye

Muligens vil du bli stoppet før du har kommet så langt, og det kommer til å koste deg dyrt. Dersom du er så heldig at du får kjøre videre, har du allerede tapt de få minuttene du hadde kjørt inn, og langt flere til.

Valget bør derfor være enkelt.

DYRE SEKUNDER: Dersom man holder for høy hastighet i lang tid vil man etter all sannsynlighet enten bli stoppet av politiet eller se lyset i en av de mange fotoboksene langs norske veier. Foto: BERIT B. NJARGA Vis mer


Hardnakket myte

Ønsket om å trykke litt ekstra på gassen når man har dårlig tid er som oftest et spørsmål om psykologi.

Selv om man i realiteten ikke sparer mye tid, føles det gjerne slik fordi man kjører forbi alle de som holder fartsgrensen.

Så hva når det er glatt?


Nå på vinteren er det enda viktigere å ta hensyn når man kjører. Det er viktigere med kortere bremsetid enn en brøkdel kortere reisetid.

DÅRLIG FØRE: På vinteren er det ekstra viktig man er ops på farten sin. Glatte veier gjør at en liten fartsøkning kan fordoble bremselengden. Foto: HILDE VANSTRAELEN Vis mer


Der en fartsøkning gjør lite med reisetiden, gjør den mye med bremselengden.

NAF skriver at dersom du kjører i byhastigheter (30-50 km/t) og øker farten kun 10 km/t vil du omtrent doble din bremselengde.

Det samme gjelder sidekreftene i sving.

Her finner du andre glattkjøringstips fra NAF

De skriver også at grensen mellom liv og død i en trafikkulykke mellom biler ligger på rundt 70 km/t.

I følge en OECD-rapport fra 2006 er dødsrisikoen for en fotgjenger som blir påkjørt i 30 km/t omlag ti prosent. I 50 km/t vil den være 80 prosent.

Tungtveiende regnestykke

NAF forteller også at dersom du kommer ut for en nødsituasjon og må bråstoppe i 40 km/t, vil du passere stedet du kunne stoppet om du kjørte i 30 km/t, i en fart på 27 km/t.

Av tallene NAF presenterer ser man at det er lite tid å spare sammenliknet med risikoen man tar ved å øke hastigheten, spesielt nå som veiene er glatte. Det handler om å bruke sunn fornuft.