LeasePlans store undersøkelse viser at dieselmotoriserte personbiler i selskapets norske flåte forbruker 17 prosent mer drivstoff enn oppgitt. Bensinbilene bruker 19 prosent mer enn de offisielle forbrukstallene skulle tilsi. Her (fra venstre) en Volvo XC70, en Toyota Prius og en Audi A6 Avant. Foto: Jogrim Aabakken
LeasePlans store undersøkelse viser at dieselmotoriserte personbiler i selskapets norske flåte forbruker 17 prosent mer drivstoff enn oppgitt. Bensinbilene bruker 19 prosent mer enn de offisielle forbrukstallene skulle tilsi. Her (fra venstre) en Volvo XC70, en Toyota Prius og en Audi A6 Avant. Foto: Jogrim AabakkenVis mer

Så mye drivstoff bruker de egentlig

Leasingselskapet Leaseplan bekrefter mistanken om at offisielle forbrukstall bør tas med en stor klype salt.

Alle bilprodusenter som selges biler i Europa er pålagt å oppgi de ulike modellvariantenes drivstoff-forbruk og CO2-utslipp. Forbruk og CO2-utslipp måles i henhold til en strikt EU-norm og resulterer i egne tall for bykjøring og landeveiskjøring. Deretter vektes disse to verdiene etter en gitt formel, noe som i sin tur danner grunnlaget for såkalt blandet forbruk og blandet CO2-utslipp. Det er sistnevnte tall som vanligvis brukes når bilmodeller omtales. Blandet CO2-utslipp er forøvrig en viktig komponent i det norske bilavgiftsystemet.

Teori vs virkelighet

De fleste nordmenn som har forsøkt å måle drivstoff-forbruk ute i den virkelige verden, har imidlertid opplevd at det reelle forbruket som regel er høyere enn det de offisielle forbrukstallene skulle tilsi. Hvorfor er det slik? Bløffer bilprodusentene?

Nei, sannsynligvis ikke. Men det som er hevet over enhver tvil, er at de fleste bilprodusenter gjør sitt beste for å tilpasse seg EU-målingene - rett og slett fordi de av mange årsaker ønsker å oppnå så lave forbruks- og CO2-tall som overhodet mulig.

Tabellen viser forskjellen mellom oppgitt forbruk og reelt forbruk målt i prosent. Tallene er avrundet. Kilde: LeasePlan Vis mer


Dette er i utgangspunktet positivt, fordi jakten på lavere forbrukstall og CO2-utslipp medvirker til at bilprodusentene blir stadig flinkere til å bruke gjerrige motorer, dekk med lav rullemotstand, karosserier med lav luftmotstand, drivlinjer med lave friksjonsverdier og så videre.

Villedende?

Samtidig har det dukket opp påstander om at om at enkelte bilprodusenter kan ha gått for langt i å tilpasse seg EU-normene - så langt at tilpasningene kan føre til villedende forbrukstall.

Problemstillingen har paralleller til kollisjonssikkerhet-debatten, der det har blitt stilt spørsmål ved om enkelte bilprodusenter - deriblant Renault - har spesialdesignet biler for å gjøre det spesielt godt i Euro NCAPs kollisjonstester. Den underforståtte beskyldningen ligger i at disse produsentene har lagt mindre ressurser i sikkerhetsarbeid som ikke gir seg utslag i Euro NCAP-stjerner.

Et annet aspekt som må nevnes i sammenheng med forbruksmålinger, er at bilene som testes selvsagt kjøres hundre prosent perfekt for å få forbruket så lavt som mulig. Spørsmålet blir dermed om en ordinær bilfører ville hatt muligheten til å ende opp med et like lavt forbruk.

Særnorske forhold

Sett fra et norsk perspektiv, dukker det opp enda flere problemstillinger. For eksempel kjører norske biler med vinterdekk en stor del av året. Vinterdekk har langt høyere friksjon enn sommerdekk og vil derfor resultere i økt forbruk. I den kalde årstiden bruker norske biler i tillegg lang tid på å oppnå driftstemperatur, noe som også bidrar til høyere drivstoff-forbruk.

Start-stopp

Audi A3 bruker i likhet med BMW 3-serie og Ford Focus 22 prosent mer drivstoff enn oppgitt. Foto: Jogrim Aabakken Vis mer


Samtidig bidrar det norske klimaet til å hemme effekten av enkelte teknologier, for eksempel start-stopp-funksjonen som introduseres i stadig flere biler. De ulike bilprodusentene har valgt litt ulike varianter, men felles for de fleste start-stopp-funksjoner, er at motoren kutter når føreren har satt girspaken i fri og sluppet kløtsjpedalen. Motoren startes igjen så snart føreren trykker inn kløtsjen. Hyppig motorstart tapper imidlertid batteriet for strøm, noe som er en ekstra stor utfordring i kaldt vær. De fleste bilprodusenter har derfor programmert elektronikken slik at start-stopp-funksjonen deaktiveres når temperaturen synker ned mot null grader. Dermed mister "norske" biler store deler av året den drivstoff-besparende effekten denne teknologien skulle ha gitt - og som belønnes i EU-målingen.

8.000 biler som grunnlag

Det er altså en kjent sak at de aller fleste biler i praksis bruker mer drivstoff en de offisielle forbrukstallene skulle tilsi. Nå har imidlertid Norges største leasingselskap lagt frem tall som virkelig dokumenterer denne påstanden. LeasePlan er i den helt spesielle posisjonen at de sitter på en stor bilflåte, samtidig som de har full oversikt over drivstoff-forbruk og kilometerstand på hver enkelt bil. Til sammen sitter den norske LeasePlan-avdelingen på over 30.000 biler. I sammenheng med sin store forbruks-undersøkelse, har LeasePlan hentet ut omkring 8.000 personbiler, som samtlige har vært i drift i mer enn seks måneder.

Nesten 20 prosent høyere forbruk i snitt.

Hva med deg?

Hvor mye drivstoff bruker din bil? (Avsluttet)
Noe mer enn oppgitt(40%) 543
Som oppgitt(24%) 326
Langt mer enn oppgitt(17%) 225
Noe mindre enn oppgitt(14%) 189
Langt mindre enn oppgitt(5%) 66
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Og resultatene er svært interessante. Sammenlagt har LeasePlan funnet ut at den gjennomsnittlige dieselbilen bruker 17 prosent mer diesel enn det som er oppgitt etter EU-normen. Det betyr eksempelvis at en dieselbil med oppgitt forbruk på 0,5 liter per mil i praksis bruker 0,59 liter på mila.

Den gjennomsnittlige bensinbilen bruker hele 19 prosent mer drivstoff enn oppgitt. Det betyr eksempelvis at en bensinbil med oppgitt forbruk på 0,7 liter per mil i praksis bruker 0,83 liter på mila.

Fordi CO2-forbruket følger forbruket lineært, er også de uønskede CO2-utslippene henholdsvis 17 og 19 prosent høyere enn de offisielle tallene skulle tilsi.

Toyota Prius: + 27 prosent

Andre generasjon Toyota Prius (bildet) viste seg å bruke 27 prosent mer drivstoff enn de offisielle tallene skulle tilsi. Foto: Jogrim Aabakken Vis mer


Bilmodellen som kommer aller dårligst ut, er forrige generasjon Toyota Prius. Ifølge LeasePlans tall forbruker andre generasjon Prius hele 27 prosent mer bensin enn tallene som oppgis i Toyota-brosjyren.

Til Toyotas forsvar skal det imidlertid understrekes at hybridbilen Prius II har et ekstremt lavt forbruk i utgangspunktet; 0,43 liter (Prius III har 0,39 liter). Selv om avviket er i høyt i prosent, blir avviket derfor relativt beskjedent når det omsettes i liter. Prosenttallene tilsier at eksemplarene i LeasePlans flåte i snitt har forbrukt 0,55 liter drivstoff per mil, 0,12 liter mer enn de oppgitte forbrukstallene. Og dermed er forbruket fortsatt betydelig lavere enn for ordinære bensinbiler av sammenlignbar størrelse. Og fordi Prius altså har en bensinmotor, slipper den ut langt mindre partikler og NOx enn dieselbilene.

BMW 1-serie: + 26,8 prosent

BMW 1-seriene i LeasePlan-stallen brukte i snitt 26,8 prosent mer drivstoff enn oppgitt. Foto: Jogrim Aabakke Vis mer


BMW 1-serie kommer også svært dårlig ut på LeasePlans statistikk, med et faktisk forbruk som ligger 26,8 prosent høyere forbruk enn oppgitt. Også her skal det imidlertid understrekes at en stor andel av 1-seriene i LeasePlans stall er av typen 118d, som oppgis å kun forbruke 0,45 liter drivstoff per mil. Derfor utgjør det prosentvise avviket relativt lite når det omsettes til liter.

For øvrig kan det nevnes at modellene nevnt i denne artikkelen - med unntak av Prius - har en stor overvekt av dieselmotorisering.

Dårligere enn snittet

Også BMW 3-serie gjør det dårlig, med 22 prosent høyere forbruk enn oppgitt. Det samme gjelder Audi A3 og Ford Focus, som også lander på 22 prosent avvik.

Bedre enn snittet

Honda Accord står i en klasse for seg. Accord er den eneste bilmodellen i LeasePlans undersøkelse som faktisk bruker mindre drivstoff enn oppgitt. Foto: Jogrim Aabakken Vis mer


Volkswagen Golf gjør det bedre enn snittet og ender opp på 14 prosent. Det samme gjelder Skoda Octavia, som lander på 12. Audi A6 og Opel Vectra gjør det relativt godt og bruker "bare" ni prosent mer drivstoff enn oppgitt, mens Volkswagen Tiguan og Volvo V70/XC70 lander på syv prosent.

Honda Accord klar vinner

Den eneste bilmodellen som faktisk bruker mindre drivstoff enn oppgitt, er Honda Accord. Ifølge LeasePlans beregninger brukte de snaue 20 Accordene i selskapets flåte tre prosent mindre diesel enn oppgitt forbruk skulle tilsi.

Honda Accords imponerende resultat - kombinert med de svært varierende tallene for andre modeller - vil i manges øyne styrke mistanken om at enkelte bilmodeller i langt større grad enn andre er skreddersydd for å gjøre det spesielt godt i de offisielle forbruksmålingene.

Kilde: LeasePlan

Les også:

  • DinSide Motors juveler