Kjøper du en Mercedes-Benz GL 320 CDI til rundt 1,6 millioner kroner i dag, vil du ifølge LeasePlan om tre år kun få igjen rundt 800.000 kroner. Vi snakker altså om et enormt verditap. I tillegg kommer driftsomkostninger. Skulle du leaset en slik bil av Leaseplan, måtte du belaget deg på å punge ut med 30.000 kroner i måneden. Det er det samme som nettolønnen til en person som tjener drøye 500.000 kroner i året.
Kjøper du en Mercedes-Benz GL 320 CDI til rundt 1,6 millioner kroner i dag, vil du ifølge LeasePlan om tre år kun få igjen rundt 800.000 kroner. Vi snakker altså om et enormt verditap. I tillegg kommer driftsomkostninger. Skulle du leaset en slik bil av Leaseplan, måtte du belaget deg på å punge ut med 30.000 kroner i måneden. Det er det samme som nettolønnen til en person som tjener drøye 500.000 kroner i året.Vis mer

Så mye bruker rikingene på bil

Luksusbiler koster ikke bare mye å kjøpe. De koster også usedvanlig mye å eie. Leaseplan kan fortelle oss hvor mye det egentlig koster å lease en luksusbil.

"Alle" vet at det koster å være kar, ikke minst på bilfronten. Men de færreste av oss vet hvor mye det egentlig koster. Takket være leasingselskapet LeasePlan kan vi imidlertid i dag bringe deg et kvalifisert regnestykke som viser hvor voldsomt kostbare luksusbilene egentlig er.

Leaseplan har blant annet sett nærmere på en velutstyrt Mercedes-Benz GL 320 CDI til rundt 1,6 millioner kroner. Hva vil det koste å lease en slik bil i tre år når kjørelengden er 20.000 kilometer i året?

Svaret er: 30.000 kroner. Per måned.

Ikke for Ola og Kari

Vi snakker altså om rundt 1.000 kroner dagen. Eller 360.000 kroner per år. For å sette sistnevnte tall i perspektiv, kan vi nevne at 360.000 kroner er omtrent det du sitter igjen med etter skatt når du tjener drøye 500.000 kroner.

264.000 kr i verditap - per år

Ifølge LeasePlan vil en også en BMW X5 til rundt 1,2 millioner kroner bli en dyr fornøyelse. Blant annet vil verditapet utgjøre rundt 16.000 kroner per måned de tre første årene. Vis mer

Hva med deg?

Hvor mye kostet den dyreste bilen du har kjøpt? (Avsluttet)
Mellom 300.000 og 399.000 kr(19%) 1156
Mellom 200.000 og 299.000 kr(18%) 1137
Mellom 100.000 og 199.000 kr(15%) 929
Mellom 400.000 og 499.000 kr(14%) 851
Under 100.000 kr(11%) 697
Mellom 500.000 og 599.000 kr(8%) 494
Mellom 600.000 og 699.000 kr(5%) 293
Over 1 millioner kroner(5%) 288
Mellom 700.000 og 799.000 kr(3%) 172
Mellom 800.000 og 899.000 kr(2%) 113
Mellom 900.000 og 999.000 kr(1%) 73
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.



Leaseplans tall omfatter absolutt alle kostnader ved å lease bilen, inklusive service, drivstoff, årsavgift og så videre. Den uten sammenligning største posten er imidlertid verditapet. Leaseplan anslår at verditapet for en slik bil utgjør utrolige 22.000 kroner per måned, eller 264.000 kroner per år.

Et slikt horribelt tall åpner for mange artige regnestykker. For eksempel at verditapet utgjør omkring 723 kroner per dag. Eller rundt 30 kroner per time. Eller 50 øre per minutt. Eller rundt 13 kroner per kilometer. Eller 130 kroner per mil.

Halvert verdi etter tre år

Med et årlig verditap på rundt 264.000 kroner vil verditapet i løpet av den treårige leasingperioden komme opp i voldsomme 792.000 kroner. Restverdien etter tre år vil altså stå i 808.000 kroner - noe som betyr at bilens verdi rett og slett er halvert.

BMW X5

Leaseplan har også sett på en BMW X5 3.0d - med en god del ekstrautstyr - til omlag 1,2 millioner kroner. Denne vil koste 25.000 kroner per måned å lease, hvorav Leaseplan har beregnet at verditapet vil utgjøre rundt 16.000 kroner. Dermed snakker vi om et verditap på 576.000 kroner over tre år, noe som betyr at også denne bilens verdi nærmest halveres over en treårsperiode.

Finnes enda verre eksempler

- Det er ikke mulig å kjøre slike biler på en alminnelig lønnsinntekt. Det finnes også biler som koster langt mer enn de to vi nevner her. De to er vel egentlig ganske gunstige dersom du først skal ha noe i den prisklassen, sier Marius Paus, markedsdirektør i LeasePlan.

Les også:

  • Prisras på brukte luksus-SUVer
  • Verditap: 633.000 kr i året
  • DinSide Motors juveler