<B>SUV PÅ STRØM: </B>Mitsubishi Outlander PHEV er verdens første ladbare SUV med firehjulstrekk. Med et forbruk på 0,19 l/mil og et CO2-utslipp på 44 gram/km, er den et miljøvennlig alternativ som nå får avgiftslettelser. Foto: NEWSPRESS
SUV PÅ STRØM: Mitsubishi Outlander PHEV er verdens første ladbare SUV med firehjulstrekk. Med et forbruk på 0,19 l/mil og et CO2-utslipp på 44 gram/km, er den et miljøvennlig alternativ som nå får avgiftslettelser. Foto: NEWSPRESSVis mer

Så mye billigere blir de mest populære hybridbilene

Drivstoffavgiftene fryses og avgiftene på hybridbilene får et betydelig kutt.

Venstre og KrF har kjempet for å unngå at forurensende biler blir billigere å kjøre. På dette punktet har de tapt, men til gjengjeld blir det billigere biodrivstoff, mer til kollektivtrafikk og jernbane.

Men ikke minst: Hybridbilene vil bli billigere!

En hybrid-nyhet som snart er rundt hjørnet - den ladbare VW Golf GTE - blir hele 12.360 kroner billigere.

- Den får en ny pris på 326.640 kroner, sier administrerende direktør Terje Male i Harald A. Møller AS, Norges største bilimportør.

Mindre utslipp

- Jeg er stolt over at vi har fått et budsjett som er det første hvor utslippene av CO2 vil gå ned, sier Venstre-leder Trine Skei Grande og viser til en utslippsreduksjon på 200 tonn CO2 og konkurransedyktig biodrivstoff.

FIKK GJENNOMSLAG: Venstreleder Trine Skei Grande Foto: CAROLINE ROKA/VENSTRE Vis mer


- Jeg er også veldig glad for at «distriktenes elbil»- hybridbilene - blir billigere, fortsetter Skei Grande.

For det er nettopp hybridbilene som er den store vinneren når bilavgiftene endelig skal fastsettes. Ifølge statsbudsjettet for 2015 settes avgiftene ned med en bokført verdi på ni millioner kroner.

  • Hybridbiler får bortfall av laveste oppnåelige engangsavgift på 3.700 kroner.
  • Det blir økt fratrekk i vektkomponenten i engangsavgiften til 26 prosent for plug-in hybrider (mot 15 prosent i dag).
Ifølge bransjenettstedet Bilnytt.no, vil en normal plug-in hybrid få null-avgift.

- Det betyr at mange av de mest solgte bilene i den såkalte Golf-klassen blir fra 15.000 til 20.000 kroner billigere, sier administrerende direktør Erik Andresen i Bilimportørenes landsforening til Bilnytt.no.

En Toyota Prius plug-in hybrid får ifølge Toyota Norge en avgiftsreduksjon på 3.700 kroner. Årsaken til at reduksjonen ikke blir større, er at bilen allerede har meget lav avgift.

GLAD: Høyres parlamentariske leder, Trond Helleland. Foto: HØYRE Vis mer



- Alle biler fra som slipper ut fra 0-105 gram CO2 per kilometer vil bli billigere. Men det er særlig plug-in hybridene som vil få størst avgiftslettelse, sier parlamentarisk leder i Høyre, Trond Helleland.

I budsjettforliket ligger det nemlig også en økning i CO2-fradraget i engangsavgiften, fra 0 gram/kilometer til 105 g/km, med 50 kroner.

3 PLUG-IN-HYBRIDER I TEST:Gjerrigknarkene du kan kjøre på strøm

Det beste fra to verdener

Hybridbiler, som har en elektrisk strømkilde i tillegg til en forbrenningmotor, har vi hatt en god stund. Det nye er de såkalte plug-in hybridene (ladbare). Flere av disse er allerede i salg, og flere ventes å komme.

I motsetning til en vanlig hybridbil, kan du lade opp en plug-in hybrid på samme måte som en elbil. Gevinsten er en viss rekkevidde på ren strøm før motoren trår inn og hjelper deg videre.

Toyota Prius Plug-in hybrid, SUV'en Mitsubishi Outlander PHEV og Volvo V60 Plug-in Hybrid er bare tre biler som kan lades opp for å gå på strøm alene. Nylig lanserte også Audi sin første ladbare hybridbil - A3 Sportback e-tron.

PÅ TILBUD: Audi A3 Sportback e-tron koster i dag 339 000 kroner. Den vil bli billigere fra neste år. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Bilen i statsbudsjettet:

Vil endringene føre til at du vil vurdere plug-in hybrid som neste bil? (Avsluttet)
Ja, helt klart!(40%) 1138
Det kommer helt an på hva prisene blir.(23%) 654
Vurderer slik bil uansett.(18%) 510
Tja, den mangler de andre elbil-fordelene(11%) 314
Nei, det er nok ikke aktuelt.(9%) 245
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Felles for disse er at de her får du det beste fra begge verdener: Biler som både går på strøm alene i opptil fem mil - eller ved hjelp av en forbrenningsmotor som også lader batteriene.

Har du kort vei til jobb, kan du spare store drivstoffutgifter med denne løsningen. Samtidig som du skåner miljøet lokalt for utslipp.

Rundt 12,7 milliarder kroner er flyttet på i forhandlingene. Regjeringen krevde i utgangspunktet 1,35 milliarder kroner i samlet avgiftskutt for bilistene. Regjeringen beholder også forslaget til endret omregistreringavgift.

I budsjettforhandlingene har Frp hatt et absolutt krav om av drivstoffavgiftene ikke skulle prisjusteres. Denne symbolseieren fikk regjeringen gjennomslag for. Det betyr en reell lettelse for alle norske bilister, fordi priser og lønninger antas å stige med om lag 2,3 prosent neste år.