<b>IKKE DEN RÅESTE:</b> Men den råeste S1 du kan få kjøpt ny. Nye Audi S1, som vi aldri trodde ville bli realitet), er nemlig hakket mindre rask en spesialmodellen A1 quattro fra 2011. Foto: AUDI
IKKE DEN RÅESTE: Men den råeste S1 du kan få kjøpt ny. Nye Audi S1, som vi aldri trodde ville bli realitet), er nemlig hakket mindre rask en spesialmodellen A1 quattro fra 2011. Foto: AUDIVis mer

Så kom den: Audi S1!

S1-navnet bringer med seg heftige minner for alle bilsport-entusiaster. Nå kommer en helt ny.

Navnet Audi S1 ble smått legendarisk fra 1981 til 1984, da rallybilen Quattro, med Sport Quattro S1 som den råeste versjonen, dominerte de store mesterskapene. Audien hadde vært med å sette en ny standard innen denne bilsport-grenen.

Over 30 år seinere relanseres nå S1-navnet, men da som ekstremversjon av "småtassen" i Audis modellutvalg - Audi A1.

Både tre- og femdørsutgaven får S-behandlingen, og vi får altså å gjøre med S1 og S1 Sportback.

RÅTASS: Dette er nye Audi S1 Sportback. Fargen heter Vegas-gul. Foto: AUDI
Foto: AUDI
Cockpiten er resolutt sportslig... Foto: AUDI
Foto: AUDI
IKKE DEN RÅESTE: Men den råeste S1 du kan få kjøpt ny. Nye Audi S1, som vi aldri trodde ville bli realitet), er nemlig hakket mindre rask en spesialmodellen A1 quattro fra 2011. Foto: AUDI
3-DØRSVERSJONEN: Fargen heter Misano-rød. Foto: AUDI
Foto: AUDI
Standaufnahme Farbe: Misanorot Foto: AUDI
Foto: AUDI


Ytelser verdig en S

I dette tilfellet betyr S-behandling at bilene blir utstyrt med en versjon av 2.0 TFSI-bensinmotoren som yter 231 hestekrefter, og tilbyr et dreiemoment på 370 newtonmeter. Akselerasjonen fra null til 100 kilometer i timen skal ikke ta mer enn 5,8 sekunder for S1, og 5,9 sekunder for S1 Sportback. Toppfarten er 250 kilometer i timen.

For å takle kreftene på optimalt vis er selvsagt S1 utstyrt med quattro firehjulsdrift, med en elektronisk differensial på bakakselen.

Les også: Audi presenterer en heftig Shooting Brake

Både fjæringen og den elektromekaniske styringen kan stilles inn i flere modus gjennom Audi drive select-systemet. Bakakselen har fått et nytt oppheng som skiller den fra sine søsken i A1-familien. Kreftene fordeles via en 6-trinns manuell girkasse.

Fire potter

Designmessig skiller nye Audi S1 og Audi S1 Sportback seg fra Audi A1-familien med blant annet nye frontlykter med ny "LED-signatur", en frontspoiler med særegne detaljer og bredere sidekanaler. Bakfra domineres designen av de fire enderørene som er integrert i diffuseren i støtfangeren. Baklyktene har naturlig nok også fått ny design.

Bremseskivene foran har en diameter på 310 millimeter, og bilen ruller på 17-tommers lettmetallfelger som standard. Større felger og røde bremsekalipere med S1-logo kan også leveres mot tillegg i pris.

Prisene er ikke klare, men informasjonssjef hos Audi-importøren, Marius Tegneby, estimerer en startpris på rundt 500.000 kroner.

Navnet skjemmet ingen

Da Audi lanserte den eksklusive råtassen A1 Quattro på tampen av 2011, fikk vi for øvrig noen forklaringer på hvorfor den ikke het S1. Den ene var at det dreide seg om en begrenset spesialserie, den andre at S1 allerede var blitt benyttet på 80-tallet, og muligens burde forbli eksklusivt for bilen det gjaldt.

Slik skulle det altså ikke bli, nå som A1 kommer i S1-utgave.

Arven fra 1980-tallet er Audi naturlig nok stolte av, og for en tid tilbake viste selskapet også fram konseptbilen Audi Sport Quattro Concept.