EU foreslår årlige EU-kontroller, noe Samferdselsdepartementet er meget negative til. Foto: ALL OVER PRESS
EU foreslår årlige EU-kontroller, noe Samferdselsdepartementet er meget negative til. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Så fort må bilen utredes etter EU-kontroll

Og får EU det som de vil, blir det årlige kontroller.

Får EU det som de vil, må eldre biler kontrolleres hvert år.

I dag er det krav om kontroll annethvert år. Men vet du når din bil må på kontroll, og hvor god tid du har til å rette opp feilene?

Sjekk når din bil må på kontroll

En EU-kontroll skal gjennomføres fire år etter første registrering av bilen, deretter annethvert år. Statens vegvesen sender ikke lenger ut brev når det er din tur, og du må selv holde styr på dette. Det er siste tall i kjennemerket på bilen som avgjør hvilken måned EU-kontrollen skal gjennomføres, men du har de fire forutgående månedene til å gjennomføre kontrollen på.

– Kjøretøy som ved kontroll har fått mangler med bedømming 2, har den tiden som gjenstår til utløpet av vedkommende kjøretøys kontrollfrist, sier Lars-Erik Kjellesvig i Statens vegvesen til DinSide.

Eksempelvis må de med kontrollfrist i november, som tar bilen til EU-kontroll i august og får én eller flere slike feil som må utbedres før bilen kan godkjennes, reparere og få godkjent bilen innen utløpet av november.

Slik søker du om utsatt frist på EU-kontrollen

Selve kontrollen koster mellom 400 og 800 kroner, viser en pristest fra Autofil av uavhengige verksteder. I tillegg kommer eventuelle reparasjoner for å få bilen godkjent.

Skulle EU-kommisjonens forslag som nå er på høring få gjennomslag, kan det bli krav om årlige EU-kontroller for biler som er seks år eller eldre, samt for mopeder og tilhengere til personbiler, med de ekstrakostnadene dette gir.

Les også: Dette skjer om du glemmer EU-kontrollen

Tror ikke på ny EU-regel

Statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet sier til DinSide at de har som mål å påvirke prosessen for å unngå at det nye forslaget blir vedtatt.

– Forslaget er fortsatt på et tidlig stadium, og vi har sendt brev og protestert på flere av utvidelsene, forteller Pollestad til DinSide.

Pollestad påpeker at dette er et ressurskrevende forslag som vil være vanskelig å gjennomføre og gi liten effekt når det gjelder sikkerheten.

– Dette grenser til byråkratisk galskap, og selv om TØI mener det er mangler ved dagens system mener vi det stort sett fungerer bra, sier Pollestad, og viser til Transportøkonomisk Institutts utspill denne uken om at EU-kontrollen er kostbar og har liten effekt for trafikksikkerheten.

Pollestad understreker at flere andre land har protestert på forslaget, og tror de skal greie å forhindre at det blir vedtatt.

– Jeg har stor tro på at vi skal greie å forhindre dette, noe vi vil jobbe knallhardt for, sier Pollestad.

Les også: Bilselger solgte bil med ulovlige lys