<b>HACKER:</b> Biltyvene kan ved hjelp av en radiorepeater nå bilen din på opptil hundre meters avstand.  Foto: SAMFOTO
HACKER: Biltyvene kan ved hjelp av en radiorepeater nå bilen din på opptil hundre meters avstand. Foto: SAMFOTOVis mer

Så enkelt bryter tyvene seg inn i bilen din uten nøkkel

Det spiller ingen rolle om du spiller fotball i hagen eller sover på sofaen. Tyvene kan nå nøkkelen din fra 100 meter.

Det er tyske ADAC som har utført testen på biler med nøkkelfrie systemer, som avslører sårbarheten.

Deres eksperter klarte enkelt å komme seg inn og kjøre av sted i over 20 modeller fra diverse produsenter, uten å vise at de engang har vært i nærheten av bilen.

Det nøkkelfrie systemet har vært på markedet i mange år, og store deler av bilparkene i de europeiske landene har nå denne løsningen.

LES OGSÅ: Subaru hacket ved hjelp av SMS

Mer sårbare

Testen viser også at de nøkkelfrie systemene er mye mer sårbare enn systemene hvor du må låse opp bilen med fjernkontrollnøkkelen.

I tillegg er det relativt enkelt å utføre tyveriet skal vi tro ADAC.

Ved hjelp av en liten såkalt radiorepeater kan hackerne plukke opp signalet fra nøkkelen på flere titalls meters avstand.

- Det vil si at det holder at nøkkelen ligger i lommen din når du sitter i stua, eller at den ligger i lomma når du står og griller i hagen, skriver ADAC på sine sider.

INNOVATIVE TYVER: Dagens biltyver trenger ikke lenger etterlate synlige spor på innbrudd. Det holder med en telefon eller datamaskin. Foto: Colourbox.com Vis mer


Radiorepeateren forsterker signalet som holdes mellom nøkkelen og bilen, og ved hjelp av en tredjepart vil den kunne simulere at nøkkelen er i nærheten av bilen.

Kan by på flere problemer for eier

Så lenge bilen går kan dermed tyven av bilen kjøre så langt han vil, så lenge den fortsatt går.

Problemet for eieren av bilen kan dermed raskt dobles om bilen seinere blir funnet uten en skramme, og forsikringsselskapet begynner å heve øyenbrynet.

Jon Berge i IF har tidligere fortalt til Dinside at de ikke har hatt saker hvor biler har blitt hacket, men visste på daværende tidspunkt om tilfeller i Sverige.

- Kjeltringer er oppfinnsomme, og det utvikles stadig ny teknologi i de kriminelle miljøene, uttalte Berge da.

LES OGSÅ: Nøkkelfrie løsninger kan by på problemer

Ikke noe nytt problem

BMWs datasystem kalt Connected Drive gjør det mulig for eieren å betjene bilen fra utsiden, uten å være i nærheten av den.

Da ADAC i samarbeid med en hacker tidligere forsøkte å bryte seg inn i den, kunne de på få minutter bryte seg inn i den via en smarttelefon-app. Da var det ikke noe problem å låse opp bilen.

Her er listen over bilene ADAC hacket seg inn i:

  • Audi A3, A4 og A6
  • BMW 730d
  • Citroën DS4 Crossback
  • Ford Galaxy og Eco-sport
  • Honda HR-V
  • Hyundai Santa Fe CRDi
  • Kia Optima
  • Lexus RX 450h
  • Mazda CX-5
  • Mini Clubman
  • Mitsubishi Outlander
  • Nissan Qashqai og Leaf
  • Opel Ampera
  • Range Rover Evoque
  • Renault Traffic
  • Ssangyong Tivoli XDi
  • Subaru Levorg
  • Toyota RAV4
  • Volkswagen Golf GTD og Touran 5T
  • Av de testede bilene var det kun BMW i3 som strittet imot. Her klarte bare ADAC-ekspertene å skru på tenningen.

    2,2 millioner biler var utsatt

    I 2015 var det på verdensbasis 2,2 millioner og i Norge 10.000 utsatte biler fra merkene BMW, Mini og Rolls Royce, på det tidspunktet gjaldt det også alle solgte BMW i3.

    ADAC, som avslørte problemet, valgte da å ikke gå ut med informasjonen offentlig, i frykt for øke risikoen for innbrudd i de gjeldende bilene. Det gjaldt også i Norge.

    BMW rettet seinere opp i problemet, og det uten at eierne har visst at noe var galt i første omgang. Feilen på de 2,2 millioner bilene skal nå være fikset gjennom en kryptering av kommunikasjonen fra bilene.