S-klasse, A8 og 7-serie

Du må være Mercedes-Benz-fan for å velge S-klasse. Både Audi A8 og BMW 7-serie fremstår som de reneste røverkjøpene sammenlignet med den nye tyskeren.


Vi har foreløpig ikke testet nye S-klasse og skal derfor være forsiktige med å felle en altfor hard dom basert på priser og tekniske data. Tar vi ikke feil vil nemlig nye S-klasse sette en ny standard for hva som kan forventes av store lukus-sedaner. Vi skal heller ikke glemme at nye S-klasse vil være svært godt utstyrt og at de nye motorene står seg svært godt sammenlignet med konkurrentene (se tabell).

BMW 730iA: 215.000 kr rimeligere

Likevel, sammenlignet med de to mest opplagte rivalene, fremstår nye S-klasse som en svært dyr bil. La oss starte med S 350, som koster 1.180.000 kroner. Hvis vi i stedet velger å gå til BMW-forhandleren, som kan skilte med en ansiktsløftet 7-serie, slipper vi unna med 965.000 kroner for en 730iA. Riktignok er motoren både mindre og svakere enn Mercedes-motoren, men er virkelig 14 hestekrefter og 50 Nm verdt 215.000 kroner?

Audi A8 3.2 FSI: 201.000 kr rimeligere

Audi A8 Vis mer


Hvis vi i stedet legger avsted til nærmeste Audi-forhandler, vil vi bli tilbudt en A8 3.2 FSI, som straks vil gjennomgå en ansiktsløfting. 3.2 FSI-motoren er nesten like rå som Mercedes-motoren og Audi gir deg i tillegg firehjulsdrift på kjøpet. Pris? 979.000 kroner, som gir en besparelse på 201.000 kroner sammenlignet med S-klasse.

BMW 750iA: 264.000 kr rimeligere

S 500, med en prislapp pålydende 1.607.000 kroner, fremstår som enda dyrere sammenlignet med konkurrentene. BMW tilbyr nemlig en 750iA for 1.343.000 kroner. Ja, V8-motoren er noe svakere, men til gjengjeld sparer man altså 264.000 kroner.

Audi A8 4.2: 283.000 kr rimeligere

BMW 7-serie Vis mer


Audis alternativ heter A8 4.2 og holder ikke helt følge med Mercedes-Benz når det kommer til slagvolum, effekt og dreiemoment. Til gjengjeld kan Audi tilby firehjulsdrift og en prislapp pålydende 1.324.000 kroner. Besparelse? 283.000 kroner.

Dyrere enn Phaeton og XJ

Hvis våre spekulative S 600- og S 320 CDI-priser slår til, vil også disse modellene fremstå som langt dyrere enn de to tyske erkekonkurrentenes alternativer. Også sammenlignet med Volkswagen Phaeton og Jaguar XJ fremstår S-klasse-prisene som drøye.

For å leve opp til slike priser, har dermed nye S-klasse mye å bevise. Om den klarer det, vil vi finne ut så snart vi får bilen på test.

S-klasse vs A8 og 7-serie
MerkeModellPrisHkNm
Mercedes-BenzS 3501 179 900272350
AudiA8 3.2 Q979 000260330
BMW730iA965 000258300
     
     
Mercedes-BenzS 5001 607 100388530
AudiA8 4.2 Q1 323 900335430
BMW750iA1 343 000367490
     
     
Mercedes-BenzS 6002 212 500517830
AudiA8 6.0 Q1 830 000450580
BMW760iA1 791 000445600
     
     
Mercedes-BenzS 320 CDI1 074 600235540
AudiA8 3.0 TDI Q947 000233450
BMW730dA945 000231520
     
Røde tall er spekulasjoner som står for DinSides regning.


  • Store bilder av nye S-klasse finner du her.