Ville du ha kjøpt denne for over to millioner...? Foto: Knut Moberg
Ville du ha kjøpt denne for over to millioner...? Foto: Knut MobergVis mer

Rustent vrak til over to millioner

Dette var (og er for så vidt), en Bugatti type 22 Brescia. Historien bak bilen er temmelig spesiell!

PARIS (DinSide Motor): I 73 år lå denne bilen på bunnen av en innsjø - nærmere bestemt Lago Maggiore, på sveitsisk side. I fjor sommer ble den hevet, og ble solgt på auksjonen holdt av Bonhams på bilutstillingen Rétromobile i Paris lørdag 23. januar.

Vi rakk å ta den i øyensyn på forhånd, og ville aldri ha trodd at et slikt rustent, gammelt vrak kunne innhente den nette sum av 260.500 Euro eller over to millioner kroner. Men det ble altså det vinnende budet og vraket skal stilles ut slik det er i museet til den vinnende byderen, en europeisk samler som representerer Peter Mullins-samlingen i California.

Hvorfor en slik vanvittig pris for det som i praksis ser ut som en haug med skrot? Som det så ofte er tilfellet er det en kombinasjon av objektets art og dets historie - som er ganske spesiell.

Bugatti fra 1925

Objektet er ingen hvilkensomhelst bil, men en Bugatti Type 22 Brescia roadster. Chassis er fra 1925, men det antas at bilen fikk modifisert eller nytt karosseri på slutten av 1920-tallet.

Når det gjelder historien bak det er de to viktigste hendelsene som ledet opp til salget at eieren i 1936 ikke betalte toll på bilen ved innførsel fra Frankrike til Sveits, og et tragisk drap i 2008.

Toll-unndragelse

Det er kjent at bilen ble registrert i april 1925 av en franskmann, i Nancy. I 1936 befant bilen seg i Ascona, i Sveits, men fortsatt på franske skilter. Eieren på denne tiden hadde ikke betalt toll og avgifter for innførselen, og tollvesenet, som visste om bilens eksistens, ønsket å avkreve disse. Det virker som det hersket "norske" tilstander der på den tiden, for omregistreringen ville blitt dyrere enn bilens verdi. (Den var da blitt 11 år gammel og noe slitt). Det var angivelig slik det ble besluttet å skjule bilen under vannflaten i nabo-innsjøen, Lago Maggiore. Den ble festet i en kjetting, så det skulle bli mulig å dra den opp igjen. Dessverre var kjettingen delvis rusten og røk - og dermed befant Bugattien seg på 53 meters dyp i innsjøen.

Denne siden vendte ned og ble delvis konservert av mudderet. Litt blålakkering kan til og med skimtes. Foto: Knut Moberg
Ville du ha kjøpt denne for over to millioner...? Foto: Knut Moberg
Denne siden vendte opp og karosseriplatene rustet dermed bort i vannet.


Oppdaget i -67

Det var først over 30 år senere, i 1967, at en dykker som hadde lett etter bilen en stund, lokaliserte den, liggende på siden og delvis nedsunket i mudderet på bunnen. Dykkeren var medlem av den lokale dykkerklubben i Ascona, og i årene som fulgte ble dette et populært mål for dykkernes undervanns-ekspedisjoner.

Voldelig ungdom

Bak beslutningen om å heve vraket lå det en tragisk hendelse: i 2008 ble en av dykkerklubbens medlemmer, Damiano Tamagni, brutalt slått ned og drept av tre ungdommer. Det ble deretter bestemt at vraket skulle heves og auksjoneres bort til inntekt for en stiftelse, Fondazione Damiano Tamagni, med formålet å bekjempe vold blant ungdom. Bonhams fikk oppdraget og salget har altså gått av stabelen i Paris. Bonhams hadde vurdert at det burde være mulig å få en pris på mellom 70.000 og 90.000 euro, så de 260.000 som ble oppnådd kom som en meget gledelig overraskelse for den nye stiftelsen...

Kjøperen har til hensikt å stille ut Bugattien i dens nåværende tillstand. Giveren av det nest beste budet hadde for sin del til intensjon å restaurere den.

Hva ville du ha gjort?

Ville du ha... (Avsluttet)
...restaurert den?(65%) 1509
... latt den være som den er?(35%) 822
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.