KJØRER FEIL: Vi kjenner skiltet, men mange av oss sliter med plassering og blinklys ved kjøring i rundkjøringer. Foto: Colourbox.com
KJØRER FEIL: Vi kjenner skiltet, men mange av oss sliter med plassering og blinklys ved kjøring i rundkjøringer. Foto: Colourbox.comVis mer

Rundkjøringene redder liv

Antallet ulykker reduseres kraftig

Selv om det bygges titalls rundkjøringer her til lands hvert år, er Statens Vegvesen usikker på hvilken norsk kommune som har flest rundkjøringer, selv om deres rundkjøringsentusiast sier dette kan være Stavanger.

Senere får DinSide imidlertid en ny telefon fra Vegvesenet i Oslo, som til ære for DinSide har talt(!) alle kommunens rundkjøringer. Tallet er 138, og med minst to rundkjøringer under arbeid er det uten tvil Oslo som er Norges rundkjøringskommune nummer 1.

Slik kjører du riktig i rundkjøringen

Reduserer ulykker

Europas første rundkjøring, rundt Triumfbuen i Paris, er fra 1907. Foto: GOOGLE MAPS Vis mer

Selv om det fortsatt finnes mange som ikke vet hvordan man kjører riktig i en rundkjøring, er rundkjøringene slett ikke et nytt fenomen. Det er over hundre år siden verdens første rundkjøring sto ferdig, selveste Colombus Circle i New York fra 1905. Norges eldste rundkjøring er fra 1918 og ligger i sentrum av Trondheim, nærmere bestemt den som går rundt Olav Tryggvasson-statuen.


Men hva er det egentlig med disse rundkjøringene som er så bra, at det her til lands bygges mellom 30 og 50 hvert bidige år?

Ifølge Transportøkonomisk Insitutt er rundkjøringens store fordel at den reduserer antall ulykker betraktelig.

- En fordel med rundkjøringer framfor vikepliktsregulerte kryss er bedre trafikksikkerhet. Forskjellen i ulykkesrisikoen er størst mellom rundkjøringer og vikepliktsregulerte kryss, og reduserer spesielt antallet dødsulykker, forteller forsker Alena Høye ved Transportøkonomisk Institutt.

I TØIs Trafikksikkerhetshåndbok blir det anslått at en rundkjøring reduserer antallet dødsulykker med 66 prosent, og at de også får ned antallet personskadeulykker med 46 prosent.

Rundkjøringer har også stor effekt i spredtbygde strøk, der det totale antallet ulykker reduseres med 69 prosent når man bygger rundkjøring der det tidligere har vært andre typer kryss.

Mens antallet personskader og dødsfall synker, øker derimot de materielle skadene med 10 prosent når man går over til rundkjøring. De vanligste ulykkene som forekommer i rundkjøringer er når førere feilbedømmer tidsluken ved innkjøring, samt påkjørsler bakfra på tilfarter til rundkjøringen.

Sjekk disse utrolige veikryssene

10-15 sekunder fortere

Mange påstår at rundkjøringer gir bedre trafikkflyt, som antakelig er en sannhet med modifikasjoner. Dette avhenger nemlig av trafikkmengden, og at trafikkfordelingen er noenlunde jevn på tilkjørselsvegene.

- Er trafikkmengden på den ene vegen veldig stor kan dette medføre så store forsinkelser for trafikk på den kryssende vegen at lysregulering totalt sett gir bedre trafikkavvikling, sier Alena Høye.

Og til tross for at rundkjøringer reduserer bilenes hastighet sammenliknet med andre kryss, kan total passeringstid gjennom en rundkjøring likevel være lavere.

En tysk undersøkelse tyder på at ventetiden per bil i en rundkjøring er omlag 15 sekunder kortere enn i et signalregulert kryss ved en timetrafikk på mellom 500 og 2.000 biler.

I en svensk undersøkelse beregnes den gjennomsnittlige tidsgevinst til 10,1 sekunder per bil. Da bygde man om et signalregulert kryss med 23.500 innkommende biler per døgn til rundkjøring.

Disse slipper parkeringsavgift fra 15. juni

USA ligger bak

Oslo har mer enn 130 av dem. I USA er byen Carmel med sine 68 rundkjøringer og nummer 69 påbegynt, på rundkjøringstoppen. Dette har medført at 350 personer fra hele verden var samlet i Carmel denne uken for å studere fenomenet, skriver USA Today, der du kan lese mer om rundkjøringer.