Blir du svett av rundkjøringer? Det er enklere enn du tror. Foto: GOOGLE MAPS
Blir du svett av rundkjøringer? Det er enklere enn du tror. Foto: GOOGLE MAPSVis mer

Rundkjøring: De rike er flinkest

Kan inntekt påvirke evnen til å kjøre i rundkjøringer? Fleip eller fakta?

Respons har på oppdrag fra forsikringsselskapet Tryg gjort en undersøkelse om vår mening om egen- og andres oppførsel i kryss og rundkjøringer. Resultatet er klokkeklart. Vi oppfører oss meget bra selv, men andre kjører som ”idioter”.

De med høy inntekt mener å klare seg aller best i rundkjøringene.

Fire av fem med inntekt over 400.000 kroner mener å ikke ha forårsaket farlige situasjoner, mens kun under halvparten av de med lavere inntekt påstår det samme.

Statistikken forteller at det skjedde 32.883 ulykker i kryss og rundkjøringer i 2010. Samlet kostet dette forsikringsselskapene 714 millioner kroner.


KOMPLETTE GUIDE TIL KJØRING I RUNDKJØRING (med video)

To store synder

Tryg mener blinklys i rundkjøring kan være et alt for lite benyttet varslingsmiddel, og at dette danner grunnlag for misforståelser mellom førerne. Plassering og valg av fil før inngang til rundkjøringen er et neste område det feiles mye på, i følge Tryg, som henviser til innleverte skademeldinger.

Trygs råd til skadefri kjøring i rundkjøring:

• Kjør hensynsfullt og varsomt, slik at du ikke hindrer eller forstyrrer annen trafikk.
• Senk farten, plasser deg riktig i kjørebanen og bruk blinklys for å vise hvor du skal.
• Alle har vikeplikt for biler inne i rundkjøringen så lenge de er utenfor. Hvem som krysser vikepliktlinjen først bestemmer hvem som har retten på sin side.
• Å ha vikeplikt betyr at du så langt det er mulig ikke skal forstyrre trafikkrytmen
• I rundkjøringer med to eller flere kjørefelt legger du deg lengst til høyre hvis du skal rett frem eller til høyre. Skal du lenger enn midten, legger du deg i feltet lengst til venstre.
• Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt vikeplikt.
• Flettereglene gjelder ikke i rundkjøring.

Rundkjøringer redder liv

Redder liv

Transportøkonomisk Institutt er derimot klare i sin tale. Rundkjøringer reduserer antall ulykker betraktelig. Som et resultat av dette reduserer de også faren for personskade. I sin håndbok om trafikksikkerhet anslår de at antallet dødsulykker reduseres med 66 %, og antallet personskadeulykker med så mye som 46 %. Dette i forhold til et ordinært kryss.

KOMPLETTE GUIDE TIL KJØRING I RUNDKJØRING (med video)

Når det gjelder blinklys, så er det påvist at Oslo-bilisten er slappest til å på forhånd vise veivalget, og hvor han skal. Jeg sier han, for det viser seg også at kvinner slurver mindre enn menn. Heldigvis går det totale antallet alvorlige ulykker ned.

Les mer: Her er bilistene slappest.