Foto: Kia
Foto: KiaVis mer

Romslig Polo-konkurrent - eller...

Bildene av nykommeren får oss til å tenke Polo/Fiesta/207/Corsa men dimensjonene er spesielle...

Koreaneren Kia satser friskt og ungdommelig for tiden med spennende produkter og gode garantibetingelser. Kia Venga er siste skudd på stammen med et konsept som kan se ut som den ligger et sted mellom nyere småbiler som VW Polo og Ford Fiesta på den ene siden og Citroën C3 Picasso.

Meriva-nisjen

I forhold til cee'd, som har plassert merket på en overbevisende måte i Golf-segmentet, er Venga et mer kreativt tilskudd til det såkalte B-segmentet, der den inntar en nisje som vi har kalt mini-fleksibilene. Opel Meriva var tidlig ute her, og i sommer testet vi et svært overbevisende bidrag fra Citroën: C3 Picasso. Venga blir i så måte en relativt original skapning - i likhet med, men på en annen måte enn, den lille sjarmøren Kia Soul.

Bilen ble vist som konsept i Genève i mars, men her er bildene av den produksjonsklare bilen. Den er både designet, utviklet produsert i Europa.

Bygget for god plass

Den nye kompakte Kiaen har altså litt spesielle dimensjoner. Den er 407 centimeter lang og har en akselavstand på 261,5 centimeter, hvilket er 3,5 mer enn Skoda Octavia. Høyden på 160 centimeter er godt over småbil-standarden, hvilket er det tydeligste tegnet på at det er innvendig plass som er prioritert her.

Foto: Kia
Foto: Kia


Start/stopp på alle versjoner

Når det gjelder det tekniske har vi foreløpig lite informasjon, men Kia opplyser at Venga har start/stopp-teknologi (motoren slås av når man stopper bilen) og vil være utstyrt med 1.4- og 1.6-motorer, diesel og bensin. Effekttallene ligger mellom 75 og 115 hestekrefter.

Kia Venga skal vises på bilutstillingen i Frankfurt om en snau måned og vi vil da få flere bilder og data.

Kia-importøren Bertel O. Steen opplyser at Venga skal lanseres på det norske markedet i februar 2010. Prissetting er foreløpig ikke klar; den kommer vi tilbake til når den tid nærmer seg..