<b>MINDRE POMPØST:</b> Flere horisontale linjer og lavere front, gir den nye Rollsen langt sportsligere image enn de øvrige i programmet. Foto: ROLLS-ROYCE
MINDRE POMPØST: Flere horisontale linjer og lavere front, gir den nye Rollsen langt sportsligere image enn de øvrige i programmet. Foto: ROLLS-ROYCEVis mer

Rolls-Royce Dawn

Toner ned det vulgære.

Den sterkeste, stiveste og stilleste fullverdige fireseters cabriolet noen sinne, mener Rolls-Royce.

Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé har vært med siden 2007 og var moden for erstatning. Som navnet antyder, var den kolossale forgjengeren basert på flaggskipet Phantom, også utseendemessig.

Ved første øyekast ser ikke nykommeren Dawn veldig annerledes ut, men den er basert på coupéen Wraith som ble lansert i 2013.

Også denne med de karakteristiske bakhengslede dørene. 18 cm kortere akselavstand og 2,4 cm bredere hekk, er viktige parametere som gir den sportsligere utseende.

Denne bilen er en hodepine for Rolls-Royce

DNA: Kort overheng foran, langt bak, store hjul og langt panser er velkjent RR-filosofi. Foto: ROLLS-ROYCE Vis mer


Mindre vulgær

Dawn er mer linjelegger og langt mindre pompøs i fronten, uten at den kan sies å være anonym av den grunn. Til tross for store likheter med coupéen, bedyrer Rolls Royce at så å si ingenting av karosseriet går om hverandre.

Til og med dekkene er spesiallaget for kabrioleten, spesielt for å dempe dekkstøyen i den åpne bilen. De er forresten av typen punkteringsfrie og kan kjøres i opptil 160 km/t uten luft!

Run flat er en ting. Hva med selvreparerende dekk?

Den nye looken skal appellere også yngre kundegrupper. Det underbygges i blant annet kjøreegenskapene, som skal være sportsligere enn i Phantom Drophead Coupé.

Designelementer som 2:1 hjulhøyde i forhold til karosserihøyde) (21” hjul), langt panser, kort overheng i front og lang overheng bak og høyt skulderparti er viktige DNA hos Rolls-Royce.

I brosjyremateriellet er de tøffe nok til å antyde at det fete karosseriet og den lave frontruta får et hint av hotrod over seg, for å understreke hva som bor i bilen.

MAGIC CARPET: Luftfjæring og aktive stabilisatorstag sammen med god programmering er svaret på fullkommen frakt gjennom terrenget, skal vi tro Rolls-Royce. Foto: ROLLS-ROYCE Vis mer


Hvis du vil det skal gå brennkvikt med taket av - Velg denne

I forhold til Wraith er grillen 4,5 cm bredere og frontfangeren 5,3 cm dypere. Designet er langt mer horisontalt orientert enn den klassiske Rolls-Royce-fremtoningen med vertikale stramme linjer som får spesielt grillen til å virke høy.

Men lav vekt er ikke nødvendigvis målet hos RR.

Dørhåndtak, listen som rammer inn setebrønnen og vindusrammen er i rustfritt stål.

I tillegg er alt som ser ut som treverk, faktisk ekte treverk. Det gjelder også panelene som dekker kabrioleten i nedsenket tilstand.

Som vanlig kan du velge akkurat det treverket du selv ønsker. Kommer du med et lass furu, får du det. Selvfølgelig er mønsteret speilvendt på hver side, gjennomgående på hele bilen. Reserve-treverk finnes i fabrikken, om du skulle finne på å ødelegge noe.

2+2=4

Dawn er en 2+2. det betyr en fullverdig fireseter med alle rettigheter, også i baksetet.

Navnet er hentet fra en liten serie kabrioleter som ble håndbygget fra 1952 til 1954. Modellen het Silver Dawn Drophead og ble produsert i sparsomme 28 eksemplarer.

Musestille

SOBERT: La det ikke være noen tvil om materialkvalitet. Alt er hva det ser ut som og plast er bannlyst. Foto: ROLLS-ROYCE Vis mer
FULLVERDIG: Dawn skal gi "social comfort" for fire, heter det i brosjyremateriellet. Da får det så være at bagasjerommet bare rommer 244 liter. Foto: ROLLS-ROYCE Vis mer
TREVERK: Ikke vanlig, men svært stilig. Foto: ROLLS-ROYCE Vis mer
FÆRRE KNAPPER: RR har alltid vært konservative, men nå vinner keknologien også her. Syreflater og stor skjerm erstatter knappene, men alt lar seg skjule bak treverk. Foto: ROLLS-ROYCE Vis mer
IN THE DETAILS: Kunsten å ikke overdrive. Foto: ROLLS-ROYCE Vis mer







Til tross for tøytak, lover Rolls Royce at Dawn er like stille som Wraith innvendig. I hastigheter opp til 50 kilometer i timen er den lydløs.

Takets utforming er selvsagt bestemt for å gi perfekte proposjoner, men grep er gjort for å skape så lite turbulens og vindstøy som mulig. Den lille bakruta skal gi følelsen av “privatliv” etter at du er ferdig med å vise deg frem med taket nede.

«Larger than life»

Slik introduseres ubeskjedent nok lydanlegget som består av 16 høyttalere.

Syv av dem er diskanter og to er basser i bagasjerommet. Lydanlegget justeres av et antall mikrofoner som registrerer uteomgivelsene og gjenskaper best mulig lydopplevelse. Hver enkelt høyttaler kan justeres av systemet.

Færre knapper

Kundene får færre knapper å forholde seg til, i stedet er det stemmestyring og styreflater som er valg. RR ønsker nemlig ikke berøringsskjerm med fettmerker.

På styreflaten skal du forøvrig kunne skrive bokstaver, og den skal gjenkjenne Latin, arabisk og Mandarin. Syreflaten gjenkjenner alle funksjoner som skrolling, zooming etc. som dagens smarttelefoner er utstyrt med. Alt sees på 10,25” skjerm med, det Rolls-Royce hevder er lynrask programvare.

Magisk teppe

Understellet er det samme som i Wraith, men kalibrert for caben. For å opprettholde silkemyk men sporty oppførsel har de tatt i bruk luftfjæring og aktive stabilisatorstag.

Mercedes svarer med denne modellen.

For å sikre myke girskift, brukes informasjon fra kartverk om svinger og kommende opp- eller nedoverbakker. Den adaptive fartskontrollen fungerer selvfølgelig fra stillestående og behøver ikke noe involvering fra sjåføren i køer.

Merk deg imidlertid at BMW ikke har gitt Dawn de nye laserlysene som finnes på A8.

RR viser fingeren til downsizing

Dette er altså ingen småbil. Tradisjonen tro leveres motorvolumet 6,67 liters motor via 12 sylindre, nå også med to turboer. Det gir 571 hester og massive 780 Nm i dreiemoment på lave 1.500 omdreininger.

Gasspedalresponsen er gjort om for å gi 30% mer respons ved medium gasspådrag for å gi “mer enn nok”-følelsen.

Doningen ruver i terrenget med en lengde på nærmere 5,3 meter, bredde på 1,94 og høyde på 1,50. Vekta er ikke overaskende 2,5 tonn, men bagasjerommet er mindre enn i en VW UP!, bare 244 liter.

0-100 km/t gjører unna på svært imponerende 4,9 sekunder og toppfarten er begrenset til 250 km/t. Forbrukssiffer er også i et kaliber vi ikke har vært vant til å se på en stund.

Her er de nye gjerrigknarkene

Noen gjerrig bil blir det likevel ikke: I byen bruker den hele 2,1 liter på mila.

Blandet kjøring oppgis til 1,42 og landeveiskjøring trenger 0,98, noe som gjør at at avgiftene vil bli høye i Norge med 330 g CO2 pr. km.