Rolls-Royce 101EX: Super-luksus i kupéformat

Rolls-Royce er et merkenavn som klinger. Nå er det britiske luksusmerket, som har vært BMWs eiendom siden 1998, definitivt reddet fra kanten av stupet og satser alt på den høyeste grad av luksus og eksklusivitet. Det vil komme en luksuskupé etterhvert, og 101EX gir oss en idé om hvordan den vil bli seende ut.

Vis mer

Rolls-Royce 101EX: Super-luksus i kupéformat

  1. Store bilder!
Vis mer


Såkalte "eksperimentelle biler", altså det andre kaller konseptbiler, er tradisjon hos Rolls-Royce. Den første, 1EX, kom for 87 år siden og var basert på datidens Silver Ghost. Skikken døde ut i 1958 med modellen 45EX, men heldigvis bare midlertidig. Under BMW er EX (for Experimental)-modellene igjen blitt en del av Rolls-Royce-kulturen.

Fremtidsrettet

Vi syntes linjene var riktignok elegante men svært klassiske da vi beskuet 101EX i Genève nylig, men Rolls-Royces sjefsdesigner Ian Cameron satte oss på plass: "Dette er en svært moderne bil", sa han, "dens design tilhører det 21. århundre med et respektfullt nikk til fortiden mens den fokuserer på fremtiden". Slik kan det sies.

Det dreier seg om en konkret studie forut for utviklingen av den endelige kupéen basert på den eksisterende Phantom-modellen, lansert i 2003. Prosessen er den samme som Rolls-Royce fulgte da de presenterte 100EX, prototypen på den kommende kabrioleten, for to år siden. 101EX bygger på den samme lettvektskonstruksjonen i aluminium selv om karosseriet er 24 centimeter kortere.

Vis mer


6,75-liters V12 og stjernehimmel

101EX er først og fremst en Rolls-Royce - den lett bakoverlente men massive grillen levner ingen tvil. Den er også en fireseters, todørs kupé med et interiør hvor bearbeidet aluminium, fint skinn og treverk (rosetre og rød eik) dominerer. Under det langstrakte panseret som skal gi et kraftfullt inntrykk, befinner kraftkilden fra Phantom seg. V12-motoren utmerker seg spesielt ved enorm trekkraft fra rett over tomgang hvilket er oppskriften på antistress. Tallene forøvrig er 6,75 liter slagvolum, 460 hestekrefter og 720 newtonmeter maksimalt dreiemoment. Og hold dere fast: 540 newtonmeter ved 1.000 omdreininger!

En moderne Rolls-Royce er ifølge selskapets ledelse resultatet av en balansegang mellom håndverk av ypperste klasse og høyteknologi. Bak karosseriplater av håndbanket aluminium skjuler det seg for eksempel i 101EX en interiørbelysning som er en kunstig men visstnok realistisk stjernehimmel.

Vis mer


Tålmodighet!

Når kan vi så gå i butikken og kjøpe vår nye Rolls-Royce kupé? Ikke med det aller første. Rolls-sjefen Ian Robertson benekter at 101EX er i nærheten av å være en produksjonsmodell men innrømmer at presset fra et bemidlet publikum merkes. Hvis vi skal basere oss på prosessen som har ligget til grunn for kabrioleten som snart vil komme i produksjon, vil vi nok måtte vente et par år før arvtageren av Corniche og andre celebre Rolls-kupéer ser dagens lys som seriemodell.

  • Store bilder finner du her.