Roadtrains: 500-tonns lastebiler fra Australia

16-liters V8 dieselmotor med 525 hestekrefter sørger for god fart på de enorme lastebilene med flere hengere på slep. De har også 20 gir, 72 hjul og kalles også "Moo-movers" hvis de er lastet med kveg.

Vis mer

Roadtrains: 500-tonns lastebiler fra Australia

  1. Store bilder Roadtrains
Vis mer
Vis mer


I Australia er det også behov for frakte varer på tvers av kontinentet. Kryssing av det vidstrakte outback kan medføre bilturer på opp til 700 mil. Til denne jobben brukes det store lastebiler som ofte har flere tilhengere på slep. Disse lastebilene kalles Roadtrains.

Stort og tungt

Lastebilene er ofte av merket Mack CLR (Conventional long reinforced). "Conventional" betyr at kupéen er plassert bak motoren. "Long" betyr at den har et langt panser og reinforced betyr at chassiset er kraftig forsterket. Motoren er en 16-liters V8 turbodiesel med 525 hestekrefter og 20 gir. Tankkapasiteten er 2.000 liter med diesel og forbruket er omtrent 1 liter per kilometer. På offentlige veier kan lastebilene trekke tre tilhengere og får da en total lengde på over 50 meter. Totalvekten på de største vogntogene kan komme opp i 500 tonn som hviler på 72 hjul. Hele ekvipasjen kan nå en hastighet på 100 kilometer i timen. Kenguru eller andre dyr som kommer i veien for vogntoget havner i kufangeren siden nødbremsing ikke er noe tema. Det er viktig at ikke dyr som blir påkjørt ødelegger motoren eller havner inn frontruten. Bremsing i tide og utide er ikke noe tema siden disse vogntogene trenger cirka en kilometer på å stoppe og i tillegg er svært ustabile under nedbremsing. På bildene får man et godt inntrykk av farten, størrelsen og støvet som ligger som sky rundt bilene.

Enorme avstander

På noen av bildene kan man blant annet se Roadtrain nummer 29 som er lastet med kveg i to etasjer. Bilen kan kjøre 700 mil fra Victoria River til Perth på under fem dager. Det er en distanse som tilsvarer avstanden fra Paris til Moskva. Selv om trafikksikkerhet i Australias outback ikke er noe stort satsingsområde, er det for eksempel svært strenge regler som regulerer alkohol og bilkjøring. Derfor går det mest i cola for førerne. Noen sjåfører har likevel sine egne triks for ikke sovne på veien. Kokain brukes av noen for ikke å sovne bak rattet. Mesteparten av veiene er riktig nok i det mest befolkede områdene av Australia som er sør og øst i landet, men turene er likevel så lange at det største problemet, i tillegg til fullstendig ensomhet, er eksploderte dekk og motorstopp. Det kan ta lang tid før du får hjelp selv om det finnes egne assistanseopplegg for Roadtrains.

Store bilder finner du her.