<b>DELEBIL:</b> Skal du selge en slik som delebil, så må du spesifisere hver enkelt feil. Om ikke kan du få Forbrukertvistutvalget på nakken.  Foto: Steve Ford Elliott
DELEBIL: Skal du selge en slik som delebil, så må du spesifisere hver enkelt feil. Om ikke kan du få Forbrukertvistutvalget på nakken. Foto: Steve Ford ElliottVis mer

Risikabelt å selge bil

En delebil er ikke deler, men en bil. Det slår forbrukertvistutvalget fast i denne saken.

Bilen, en Hyundai Atos, ble solgt for 13.000 kroner til ny eier. Selger solgte etter egen mening bilen billig fordi den hadde feil som ville være kostbare å rette.

Av samme årsak annonserte han derfor bilen som delebil/reparasjonsobjekt.

Men for Forbrukertvistutvalget var ikke dette godt nok.

Alt skal opplyses

I skrivende stund ligger det 379 biler for salg på Finn.no som defineres som delebiler, og gjennom ett år selges det store mengder såkalte delebiler og reparasjonsobjekt.

Disse kategoriseringene er for mange ensbetydende med at bilen enten ikke er lønnsom å reparere, at bilen er tenkt som deledonor for andre biler, eller at de er restaureringsobjekter man må forvente store kostnader eller mye jobb ved å utbedre. Det kan skyldes store enkeltfeil, eller en rekke mindre feil.

Men ordet delebil eller reparasjonsobjekt er ikke en god nok fremstilling for Forbrukertvistutvalget, som i en klagesak slår fast at alle kjente feil uansett skal spesifiseres.

Hos Forbrukerrådet ligger bilkjøp så godt som alltid på klagetoppen

Ikke godt nok

KJØPEKONTRAKT: Klikk på bildet for å laste ned Forbrukerrådets kjøpekontrakt for bruktbil. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


Bilen ble solgt til ny eier «as is», som den stod. Dette i seg selv er naturligvis ikke godt nok som fraskrivelse av ansvar, men hva når bilen i tillegg fremstilles som delebil og reparasjonsobjekt?

Heller ikke dette er god nok dekning for å kunne selge en bil med uspesifiserte feil og mangler. Det fikk selgeren av nevnte Atos erfare.

Bilen må med andre ord demonteres og selges som enkeltdeler for at det skal kunne defineres som deler. Men da er den jo ikke en delebil lenger ...

Ikke gå i samme fella: Disse bilkjøpene angrer vi på

Ikke EU-godkjent

Kjøperen av bilen leverte bilen inn på periodisk kjøretøykontroll, og fikk beskjed om feil på sensorer til ABS-bremsene. Kostnadene på dette, med sideordnede feil, oversteg prisen av hva hun hadde betalt for bilen.

Hun gikk da tilbake til selger, som på sin side mente å ha solgt en delebil og restaureringsobjekt, slik kontraktsteksten fortalte. Der står det:

«Bilen selges som delebil – rep.objekt.
Dette er lest, og forstått og godtatt av kjøper.»

Selv med denne teksten spesifisert i kontrakten, så fritar ikke dette selger i å opplyse om kjente feil, slår Forbrukertvistutvalget fast.

Kjøper ville heve kjøpet, mens selger mente han hadde gitt gode nok opplysninger om at bilen var i en tilstand som ikke kunne betegnes som annet enn en delebil eller et reparasjonsobjekt.

VRAKBIL: Et vrak er ikke et vrak, så lenge det ser ut som en bil. Foto: COLOURBOX Vis mer


Ettersom salget fant sted mellom en forbruker og en næringsdrivende, så reguleres handelen av forbrukerkjøpsloven, og da øker kravene.

På bilen var det for eksempel klistret en tape-bit over en varsellampe for bremsesystemet.
Kjøper mente dette var gjort for å skjule en feil. Selger så på den som en del av årsaken til at bilen ble kategorisert som delebil og reparasjonsobjekt.

LES OGSÅ: Visste du at SMS gjelder som bindende avtale?

Resultatet av hele saken ble at kjøper fikk medhold av Forbrukertvistutvalget om heving av kjøpet.

Med dette har Forbrukertvistutvalget, direkte eller indirekte, erklært at en delebil ikke er en mengde deler, men en bil. Og da skal den virke som en fungerende bil, så sant ikke hver enkelt feil er spesifisert.

Vi har forsøkt å få en kommentar fra Forbrukertvistutvalget, men de ønsker ikke kommentere saken, annet enn å henvise til det offentlige vedtaket. De ønsker heller ikke kommentere salg rundt delebiler på generelt grunnlag, men må se på hver sak individuelt