FÆRRE MODELLER: Tesla kutter ned på antall modeller, og fjerner dagnes innstegsmodell. Foto: Jamieson Pothecary
FÆRRE MODELLER: Tesla kutter ned på antall modeller, og fjerner dagnes innstegsmodell. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Tesla ommøblerer

Rimeligste modell kan bli mye dyrere

Tesla kutter ut minste versjon av Model S. Det kan bety kraftig økt innstegspris. 

Frem til nylig var Model S å få i fire forskjellige versjoner, med batterikapasiteter på 60, 75, 90 og 100 kWh. Modellene er derfor navngitt med de samme tallene.

Nå ommøblerer Tesla i modellrekken, med det resultat at Model S 60 og 60D forsvinner.

Selv om Tesla til nå har tilbudt fire forskjellige versjoner, så er de i praksis bare to. For Model S 60 er egentlig en Model S 75, men hvor kun 60 kWh av batterikapasiteten er gjort tilgjengelig. På samme måte er Model S 90 en strupet Model S 100, men hvor ikke all kapasiteten er tilgjengeliggort.

Ingen april-spøk

Vi har fått bekreftet fra talspersoner i Tesla at løsningen med Model S 60 forsvinner etter 17. april, og at Model S 75 fra da av blir rimeligste utgave av modellen. Om den billigste Model S da blir 70.000 kroner dyrere, eller om Tesla kommer til å justere prisen på den nye innstegsmodellen Model S 75 ned, er det ingen hos Tesla som ønsker å si noe om.

Det er heller ingen som ønsker å fortelle hvorvidt det samme grepet tas for 90 og 100 kWh-modellene.

Dette er likevel ikke første gang Tesla endrer i sysakene. I 2013 gikk Tesla ut og lovet gratis superlading til evig tid for de som da kjøpte en Tesla. Høsten 2015 gik Tesla ut og ba brukerne lade gratis med moderasjon. Ved nyttår nå i år forsvant ordningen med gratis superlading for nye kunder. Dette ble da endret til 400 kWh gratis, og der det overskytende belastes.

NESTEN GRATIS: Nye kunder får 400 kWh gratis. Etter det må de betale. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Rydder plass

Ettersom Tesla holder kortene tett til brystet er det naturlig at det oppstår spekulasjoner. Noen av disse går ut på at Tesla nå ommøblerer i modellrekkene for å gjøre plass til Model 3, og på denne måten skape et naturlig skille i både rekkevidde og pris mellom Model 3 og Model S.

Det eneste vi får bekreftet er at de ønsker å rydde opp og forenkle prosesser med både logistikk og produksjon, samtidig som de fleste uansett bestiller modellen med 75 kWh, og på den måten har gjort Model S 60 nær overflødig.

17. april trer den nye praksisen i kraft, og frem til da kan du uansett bestille deg en Model S med 60 kWh batterikapasitet.

Om det er lønnsomt, eller om Tesla møter markedet med en lavere pris på 75kWh-modellen vet vi først 18. april.

Tør du gamble?

LES OGSÅ:
Tesla gir dårlige garanti enn konkurrentene
Terningkast seks: Opel Ampera-e
TEMA: Alt om Tesla