Vis mer

Rimeligere diesel-Mini

Flere vil få råd til en - fortsatt ganske sprek - diesel-Mini.

Med sitt oppsyn à la Littlest Pet Shop har Mini, siden den ble re-lansert i 2001,
sjarmert millioner og blitt solgt i 1,5 millioner eksemplarer. Mens første generasjon ble forsynt med en dieselmotor fra Toyota har andre generasjon vært utstyrt med 1,6-literen fra Peugeot-Citroën.

90 hk

Det er så langt blitt tilbudt kun en 110-hestersvariant, som Cooper og som Clubman. Men nå kommer en innstegsversjon med 90 hestekrefter - Mini One D. Det dreier seg fortsatt om PSA-motoren, helt i aluminium, med 1,6 liter slagvolum, common rail direkteinnsprøytning og turbo med variabel geometri. Den yter her 90 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og maksimalt dreiemoment er 215 newtonmeter ved 1.750 omdreininger.

Ganske kjapp

Tross rollen som økonomi-versjon er ytelsene ikke til å kimse av og den sporty lille tassen bør også i denne utførelsen kunne by på en underholdende kjøreopplevelse. 0 til 100 går i hvertfall unna på 11,5 sekunder mens toppfarten er oppgitt til 182 kilometer i timen.

Økonomisk

Vis mer


Forbruket oppgis til 0,39 liter per mil med utslipp av CO2 på 104 gram per kilometer. Disse gode resultatene er et resultat av at BMWs Efficient Dynamics, som hos mini heter Minimalism, blant annet sørger for regenerering av bevegelsesenergi og Auto Start Stop-funksjon (som gjør at motoren stopper når bilen står stille), samt girskiftindikator. Når sant skal sies er ikke disse resultatene bedre enn det den sterkere Cooper D på 110 hester klarer, så når det gjelder prisnivået er det kun den lavere effekten som vil utløse reduksjon i avgift.

Og når det gjelder pris er ikke den klar ennå, men det er lov å håpe at den kommer ned mot 200.000 kroner - kanskje hårfint under.

Mini One D lanseres i september.