ALLE FOTO: Cato Steinsvåg
ALLE FOTO: Cato SteinsvågVis mer

Rimeligere Allroad fra Audi prøvekjørt

Audi A4 Allroad er en stasjonsvogn beregnet på litt røffere forhold enn en vanlig A4. Samtidig er den betraktelig billigere enn storebror A6 Allroad.

MÜNCHEN (Dinside Motor): Allroad er et velkjent konsept fra Audi. Den første utgaven var basert på forrige generasjon A6 og kom allerede i 2000. Seks år senere kom dagens A6 Allroad. Nå kommer en ny Allroad-versjonen, men denne er altså basert på A4 og erstatter således på ingen måte A6 Allroad.

Også et par andre produsenter har biler i denne klassen. Volvo har XC70 og Subaru har Outback. Saab har også nylig offentliggjort sin 9-3X. Totalt sett er det likevel en liten klasse vi her snakker om.

Under 500.000

Det faktum at denne Allroaden er basert på A4 gjør den på mange måter mer spennende. Prisene synker nemlig betraktelig. A6 Allroad er en dyr bil med en startpris på 723.000 kroner. A4 Allroad blir ikke direkte billig den heller, men en startpris på 496.000 kroner er i alle fall klart lavere. For den summen får du en 2,0-liters dieselmotor med 170 hester. En litt svakere versjon av denne motoren kommer med 143 hester til høsten. Prisen på denne er ikke klar ennå, men vi vil anta at den vil ligge et sted rundt 470.000 kroner.

På toppen av dieselutvalget finner vi en 3,0-liter med 240 hestekrefter. Den begynner på 728.000 kroner. Eneste tilgjengelige bensinmotor er en 2,0-liters turbomotor med 211 hestekrefter. Den koster fra 648.000.

To motorer prøvekjørt

Vis mer


Vi fikk anledning til å prøve både dieselmotoren med 170 hester og bensinmotoren med 211 hester. Sistnevnte var utstyrt med dobbelkløtsjkassen S-tronic med syv trinn. Før vi går løs på selve kjøreopplevelsen, ser vi litt nærmere på A4 Allroads design.

Utvendig er det lettest å skjelne den fra vanlige A4 på de utvidede hjulbuene i plast, den krommede grillen med stående ribber, samt de litt annerledes støtfangerne med sklibeskyttelse i metall både foran og bak. I tillegg har bilen selvsagt blitt noe høyere. Bakkeklaringen er økt 37 millimeter, til totalt 180 millimeter. Det er bare et par centimeter mindre enn de fleste SUVer har. Sporvidden er også økt litt, 19 og 23 millimeter henholdsvis foran og bak, for å kompensere for det høyere tyngepunktet.

Innvendig er ting som i vanlige A4, med unntak av et par diskré Allroad-logoer samt et justert MMI-system. Det betyr høy kvalitetsfølelse og ingen store overraskelser, i kjent Audi-stil.

Kjøreegenskapene lite påvirket

Vår prøvekjøring foregikk på landevei, motorvei, samt i en halvrøff gjørmeløype. Førsteinntrykket er at det ikke er noen tvil om at Audi har klart å lage en bil som trives under alle disse forholdene, men det overrasker heller ikke. Kjøreegenskapene er som forventet ikke særlig annerledes de du finner i vanlige A4. Her er det lite tendenser til krengning og mindre presis oppførsel på grunn av den forhøyde bakkeklaringen. Våre testbiler var utstyrt med Audi Drive Select som tillater deg å blant annet endre stivhetsgraden på støtdemperne. Det gir god komfort på den ene siden og stram, direkte og sportslig opptreden på den andre.

ALLE FOTO: Cato Steinsvåg



Heller ikke på tyske frifartsveier hvor hastighetene ligger langt over det norske motorveinivået merker man noe negativt til den økte bakkeklaringen.

God fremkommelighet

En tur i den forholdsvis beskjedne offroad-løypa viser fordelen av å ha litt ekstra avstand til bakken. Her skal det mye til før man skraper nedi. Mange moderne biler har blitt så lave at det ofte er til hinder for forsering av hytteveier, brøytekanter, hull og generelt dårlige veier. Dette slipper man med den ekstra bakkeklaringen. Dermed øker bruksområdet til Allroad sammenlignet med en vanlig A4.

Alle utgavene av Allroad har naturligvis firehjulsdrift som standard, eller Quattro som Audi kaller det. Systemet fordeler i utgangspunktet 60 prosent av kreftene til bakhjulene. Det gir en bakhjulsdrevet karakter. Fremkommeligheten er god med dette systemet, og også med et hjul i løse luften har man grei fremdrift. ESP-systemet er dessuten modifisert for offroad-kjøring, slik at det tillater noe mer hjulspinn og blokkering av hjulene under bremsing på løst underlag.

Vis mer


Selv om denne bilen ikke har de samme offroad-egenskapene som noen av de mer høyreiste firehjulstrekkerne på markedet, tror vi at du skal være spesielt interessert for å trenge mer enn denne bilen kan by på når det gjelder fremkommeligehet.

Fin dieselmotor

På motorsiden er det 2.0 TDI som blir mest aktuell her til lands, først med 170 og litt senere også med 143 hestekrefter. 170-hesteren gjør 0-100 på 8,9 sekunder og har dermed et ganske solid kraftoverskudd. Vi vil tippe at versjonen med 143 hester også holder godt for norske forhold. Begge motorene er uansett meget kultiverte, stillegående og forholdsvis turtallsvillige. 170-hestene har maks effekt på 4.200 omdreininger og trekker fint noen hundre omdreininger lenger opp også. Dreiemomentet ligger på 350 newtonmeter.

Forbruket er 0,64 liter per mil, med 169 tilhørende gram CO2, tall som egentlig ikke imponerer nevneverdig i dag.

Begge de firesylindrede motorene utstyres for øvrig med automatisk start-stopp-teknologi, regenerering av bremsekraft og et program som overvåker energiforbruket i bilen og kan rådgi føreren til å endre innstillinger som krever unødvendig drivstoff.

Sjelden, men bra bensinmotor

Vis mer


2.0 TFSI, bensinmotoren med 211 hester og 350 newtonmeter, blir nok mer sjelden her til lands, hovedsakelig takket være prisen. Det er en glimrende motor som passer denne bilen bra. I tillegg kan den leveres med automatisk dobbelkløtsjkasse. 2.0 TDI kommer foreløpig bare med manuelt gir. Bensinmotoren gir meget gode fartsressurser, også i hastigheter uaktuelle på norsk jord. Forbruket ligger på 0,81 liter, med 189 gram CO2, dersom du velger S-tronic girkasse. Hvis du vil ha manuelt gir, må du vente noen få måneder ekstra.

0-100 går på 6,9 sekunder og maks effekt er tilgjengelig hele veien mellom 4.300 og 6.000 omdreininger. Dermed blir draget jevnt og mer en kraftig nok for denne bilen.

Stor, men dyr V6er

Den største motoren, 3.0 TDI med 240 hester og 500 newtonmeter, har vi ikke kjørt denne gangen, men basert på tallene og tidligere erfaringer med denne motoren, er det lett å slå fast at den gir svært solide fartsressurser, noe som dessverre også gjenspeiles i prisen. Denne motoren kommer først med S-tronic og til høsten med manuelt gir. 0-100 går med førstnevnte på 6,4 sekunder og forbruket ligger på 0,71 liter per mil. Det gir 189 gram CO2, det samme som for bensinmotoren.

Mot vanlige A4

Vis mer


Prismessig ligger Allroad-versjonen av A4 jevnt over rundt 35.000 kroner over en tilsvarende A4. Det er ikke så ille, med tanke på at Allroad har mye av det samme bruksområdet som en tradisjonell SUV, samtidig som ulempene er få og små sammenlignet med vanlige A4. Og ser man mot A6 Allroad, fremstår A4 Allroad som en meget interessant bil. Den er klart billigere, sportsligere, nyere og mer drivstoffeffektiv. Den har ikke like gode plassforhold og ikke helt det samme komfortnivået, men burde likevel være et meget interessant alternativ til A6 Allroad.

Titter vi til andre produsenter, er det Subaru Outback og Saab 9-3X som er de mest aktuelle konkurrentene. Volvo XC70 kjemper i større grad mot A6 Allroad. Saaben kan ikke leveres med firehjulsdrift i kombinasjon med dieselmotor og blir dermed ikke så aktuell. Da står vi igjen med Subaru Outback. Den koster med en dieselmotor på 150 hester fra 395.000 kroner. Den er et billigere valg som duger til det meste, men føles ikke like påkostet og raffinert som A4 Allroad.

Konklusjon

Vis mer


Audi står dermed igjen ganske alene i dette segmentet, uten noen direkte konkurrenter fra sine tradisjonelle premiumrivaler. Den tilfører litt nytt i forhold til en vanlig A4 stasjonsvogn og mye nytt sammenlignet med A6 Allroad. Dermed er den et interessant og vellykket tillegg i Audis modellutvalg.

Audi A4 Allroad er allerede klar for bestilling og de første bilene kommer til Norge i mai.

Redaksjonen gjør oppmerksom på at reise og opphold for test av denne bilen ble dekket av importøren.