Blant de mer fullverdige bilene kunne lille Spark blitt landets billigste elbil.  Foto: Produktbilde
Blant de mer fullverdige bilene kunne lille Spark blitt landets billigste elbil. Foto: ProduktbildeVis mer

Rimelig elbil: Chevrolet Spark EV

Dette kunne blitt Norges rimeligste fullverdige elbil.

Vi hører stadig om nye elbilprosjekter, og får rett som det er vite om kommende biler. Blant annet er prøvekjøring av elektrisk Ford Focus nært forestående, og i dag kom det hint om ytterligere en elbil av det interessante slaget.

Fra amerikansk hold

Denne gangen er det Chevrolet som har priset den elektriske versjonen av Spark, en bil som kan passe svært godt i det norske markedet. Spark EV er, ikke overraskende, basert på den ordinære Chevrolet Spark. Denne har av ulike grunner foreløpig ikke gjort seg gjeldende i Norge, men kommer på sikt.

På den elektriske versjonen har GM byttet ut de ordinære motorene med en elektromotor og et batteri.

LES MER OM SPARK EV HER

Kort rekkevidde

Rekkevidden sies å være 82 miles, med andre ord i overkant av 13 mil. Det er ikke allverden, med tanke på at de fleste konkurrentene slår i bordet med over 17 mil – ihvertfall på papiret. 13 mil kan likevel være nok for mange, og så lenge forholdet mellom produkt og pris også stemmer, så kan man stort sett selge hva det måtte være.

Prisene på elbil har rast siden introduksjon av Mitsubishi iMiev til de runde 250.000 for noen år siden. Nå ligger de samme bilene nede på rundt 190.000 kroner, og en av årsakene til prisfallet heter Nissan Leaf, som presset de andre ned i pris.

- I Norge ville Spark EV kostet godt under 200.000 kroner, forteller Kai Vidar Abrahamsen fra den norske importøren av Chevrolet til DinSide.

Dette baserer han på den nylig annonserte prisen i USA, som er 27.495 USD. Av de elbilene som fortsatt kan kalles en bil, ville Spark EV dermed blitt den rimeligste av dem alle, og den mer eksakte prisen ligger et sted rundt 180.000 kroner.

Chevrolet var ikke død

Interessekonflikt

Dessverre er det ikke alle som vil det samme som aktørene i det norske markedet.

–Norge ville antagelig kunnet stikke av med hele GMs produksjon av bilen, spøker Abrahamsen videre, og legger til at Chevrolet kommer til å bruke de første eksemplarene av bilen til andre markeder.

– Vi vet med andre ord ikke om vi får, når vi eventuelt får, og i så fall ikke hvor mange, avslutter Abrahamsen.

Foto: Chevrolet Vis mer


Blir i USA

I USA skal GM blant annet lage en attraktiv leasingmodell for privatkunder, og bilen blir der rimeligere enn både Mitsubishi iMiev, Honda Fit EV (Jazz her hjemme), og Nissan Leaf. I Norge ville den med andre ord blitt den rimeligste fullverdige bilen på markedet med elektrisk drift, men til gjengjeld også den med kortest rekkevidde.

Chevrolet på offensiven i Norge

Hurtig lading

Det er derimot ikke bare rekkevidden som er gjeldende for en elbil. Selv om du ikke kommer lenger enn 13 mil på én lading, så handler det nesten like mye om hvor lang tid det tar å fylle batteriene igjen. Med en hurtiglader sier GM at du kan booste opp batteriet til 80 % på bare 20 minutter. Vi vet fra før at batteriene ikke tappes lenger ned enn 20 %, så mellom der og 80 % skal det altså bare ta 20 minutter dersom du har optimale lademuligheter.

Elbil, eller vanlig?

Da gjenstår det bare å be GM sende det de har av biler til verdens ledende land for omsetning av elbiler, men GM ønsker nok mer å bruke bilene til å markedsføre elbilsatsingen, enn å gjemme de bort i et lite hjørne av verden, nærmere bestemt strekningen mellom Asker og Oslo i lille Norge.