Antall fyllte liter og kjørte kilometer samsvarer ikke med fabrikkens tall.  Foto: Colourbox.com
Antall fyllte liter og kjørte kilometer samsvarer ikke med fabrikkens tall. Foto: Colourbox.comVis mer

Riktig forbruk, feil opplysninger

Lurer du på hvorfor bilen din bruker så mye drivstoff?

I lang tid har diskusjonen gått rundt bilers egentlige forbruk, sett opp mot produsentenes opplysninger i deres tekniske spesifikasjoner. For å demme opp for noe av forskjellen modifiserte EU kravene og kjøresyklusen som ligger til grunn for produsentenes oppgitte forbruk på en bil. Men hjalp det å få en ny måleform, kalt NEDC (New European Driving Cycle)? Nei, mener svenske Auto Motor och Sport, som har gjort nye forbruks- og utslippsmålinger for å finne reelt forbruk.

De har avdekket avvik som i tilfeller overstiger 50 prosent i forhold til oppgitt forbruk.

Også tidligere har det blitt stilt spørsmål rundt produsentenes oppgitte forbruk, og da særlig i forhold til forbruket på hybridbiler. Disse har vist seg å oppnå ekstra gode resultater i den kjøresyklusen som ble benyttet, i forhold til de faktiske forholdene. Men det vises også til store forskjeller for både rene bensin og dieselbiler, med henholdsvis 26 og 36 prosent.

Måler selv

Det er de respektive bilprodusentene som utfører testene som danner grunnlag for de offisielle forbrukstallene. Dette må gjennomføres etter grundige normer og instrukser. Noe av problematikken ligger i hvor dyktig hver enkelt produsent er til å tune bilene optimalt for nettopp den pålagte måleformen. Her er det store forskjeller å spore, noe som igjen gir enda større utslag når det kommer til folks faktiske kjøremønster.

Forvirrende om forbruk

Nye metoder på vei

EU ønsker å bøte på problemet ved å lage helt nye måleformer for forbruk og utslipp. Målsetningen er at disse skal trå i kraft innen 2020. Det har en gruppering innen EU, kalt CARS 21 - High Level Group. Denne gruppen jobber utelukkende med endringer i bilindustrien innenfor EU. Tidligere i år kom de således opp med en rapport på 83 sider som bare omhandlet hva de skulle jobbe med videre, og der finnes nettopp måleformen for hvordan forbruk måles og oppgis i fremtiden.

Les rapporten fra CARS 21 her


Feil markedsføring?

Også i Norge har diskusjonen rundt avviket mellom oppgitt og faktisk forbruk gått
høylydt. Flere kunder har kanskje lagt mye vekt på de oppgitte tallene, og anser dette som markedsføring på feilaktig grunnlag. Vi ser ikke bort fra at dette en dag kan havne i retten, og utfallet blir særdeles spennende for oss forbrukere.

Kutt drivstoffutgiftene med 20 prosent

Hybrider kan tjene mest

Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


I økonomiløp har vi i DinSide tidligere kjørt biler hvor vi har klart å komme ytterligere 20 prosent under de oppgitte tallene, men svært ofte ender vi opp med å teste bilers forbruk med nedslående tall, sett opp mot fabrikkens egne. Nye Toyota Yaris Hybrid er en av de bilene vi har kjørt i det siste hvor avviket har vært størst i forhold til oppgitt og reelt forbruk. Her oppgir Toyota et forbruk på 0,35 l/mil, mens det på en god sommerdag lar seg gjøre for oss å komme ned til et sted i området 0,4-0,45 l/mil. Vår påstand er likevel at det faktiske forbruket gjennom et år med normal kjøring heller vil ligge nærmere 0,5 l/mil, noe som er et avvik på rundt 43 prosent i forhold til oppgitt forbruk.


Les vår prøvekjøring av bilen her.

Lurer statskassa

Bilen din ville blitt dyrere dersom bilprodusentene hadde oppgitt faktiske forbruks- og utslippstall, i all den tid engangsavgiften baseres på dette. Utlippet ville blitt høyere, det samme med avgiftene, og det er ikke småpenger det er snakk om. Heldigvis finnes det ingen annen måleform å benytte enn fabrikkens egne, og vi må fortsette å leve med de prisene vi har.

Mål selv

Dersom du ønsker å gjøre en forbruksmåling på din egen bil, så bør du helst ta i bruk ekstra hjelpemidler, som eksempelvis en GPS. Ettersom speedometeret på de fleste biler i snitt viser 6 prosent for mye, så blir dette utslagsgivende for resultatet. Derfor bør du ikke legge speedometerets kilometerteller til grunn, ettersom den i snitt betyr 6 prosent feilmargin også på den målte distansen. Dette er dog individuelt fra bil til bil, avhengig av hvor giveren henter informasjon fra.
Endret dekkdimensjon gir også andre utslag, og vi ser stadig bilprodusenter som har forskjellige forbruks- og utslippstall avhengig av hjuldimensjon.

Enkle hjelpemidler

Et alternativ er heller å bruke en GPS for å finne eksakt kjørt distanse, alternativt kan du også bruke en av de mange GPS-applikasjonene for mobiltelefoner, som faktisk er rimelig nøyaktige. Den mer profesjonelle metoden er å gjøre som de fleste medier som tester forbruk, å benytte en gjennomstrømningsmåler. Dette er dog for spesielt interesserte. Sett så antall kilometer i sammenheng med antall fyllte pumpeliter, og du har et noenlunde riktig resultat.

Viljen er der

I mellomtiden vil sagaen om det faktiske forbruket gå sin gang, og en gang rundt 2020 kan vi kanskje ha et håp om at de offisielle tallene faktisk er realistiske. Kanskje gruppen innen EU har et poeng i at målingen bør settes ut til eksterne instanser, på samme måte som at Euro NCAP gjør kollisjonstestene?

TEST DIN EGEN BIL

Det er uansett bra temaet kommer på agendaen.