Rikingenes favorittbiler

Dårlige tider til tross, hundrevis av nordmenn har i løpet av året blitt eiere av splitter nye luksusbiler. I tillegg har mer enn tusen brukte luksusbiler blitt hentet fra utlandet.

Rikingenes favorittbiler

  1. Hele listen


Årets åpenbare favoritt blant velstående nordmenn er Volvos høye firehjulstrekker, XC90. Ved utgangen av november hadde den norske Volvo-importøren solgt mer enn 200 XC90, som har en startpris på over 650.000 kroner.

Nestemann på listen, BMW X5, kan overhodet ikke måle seg med XC90. BMW-importøren har ikke klart å selge mer enn 86 eksemplarer av denne modellen, som har en startpris på nesten 780.000 kroner. Dette er en kraftig tilbakegang sammenlignet med fjoråret, da 151 nordmenn ble X5-eiere.

Heller ikke Mercedes-Benz ML gjorde det like godt i år som i fjor, selv om tilbakegangen er langt mer beskjeden. Hittil i år er det solgt 74 ML, mot 86 i samme periode i fjor. ML har en startpris på 655.000 kroner.

Touareg og ny Land Cruiser


Nykommeren Volvo XC90 har selvsagt mye av skylden for at både X5 og ML har tapt markedsandeler blant de velstående. Men XC90 er ikke alene om å ha ødelagt for de to firehjulstrekkerne. En annen nykommer, ved navn Volkswagen Touareg, har nemlig også tatt godt for seg av luksusbilkjøperne. Touareg, som har en startpris på 751.000 kroner er faktisk nummer fire på listen over årets mest solgte lusksubiler, med 56 eksemplarer.

I tillegg kom Toyotas flaggskip i ny versjon i år. Nye Land Cruiser, som har en startpris på 616.000 kroner, skulle vise seg å bli langt mer populær enn forgjengeren. Hittil i år er det solgt 49 Land Cruisere, mot 19 i fjor.

Firehjulstrekkere i vinden

Den observante leser vil ha lagt merke til at alle modellene vi hittil har omtalt er av typen høye firehjulstrekkere. Og det er nærmest oppsiktsvekkende hvor godt fotfeste denne bilklassen har fått blant de velstående. De seks øverste plasseringene på vår luksusbil-liste innehas av høye firehjulstrekkere. I tillegg finner vi Land Rover Discovery på 11. plass, Lexus RX300 på 12. plass og Porsche Cayenne på 14. plass.

Ned for S-klasse og 7-serie


De tradisjonelle luksusbilene, luksuslimousinene, har dermed tapt markedsandeler. I år er det for eksempel kun solgt 21 eksemplarer en Mercedes-Benz S-klasse, mot 29 i fjor. Til sammenligning ble det solgt 72 stykker i 1999. Nye BMW 7-serie er også i tilbakegang, med kun 19 solgte eksemplarer, mot 42 i fjor.

Opp for A8 og XJ

Nye Audi A8 og nye Jaguar XJ har imidlertid gjort det bedre, i hvert fall sammenlignet med fjoråret. Mens det i fjor kun ble solgt 10 A8, har den norske Audi-importøren i år satt skilter på 38 eksemplarer. Dette til tross for at rimeligste A8 for tiden koster 1,1 millioner kroner. Også Jaguar-folket ser ut til å ha satt pris på en ny modell. Mens det i fjor ble solgt 1 XJ, har det i år blitt registrert 20 stykker.

Færre luksus-kabrioleter


Luksus-kabrioletene er en bilklasse som også ser ut til å ha mistet tiltrekningskraft. I fjor ble det solgt 27 eksemplarer av Mercedes-Benz SL, mens det i år kun har blitt registrert ett eneste eksemplar. Og mens det i fjor ble solgt fire Porsche Boxster, har det hittil i år ikke blitt solgt noen.

I det ekstreme luksusbil-skiktet er det verdt å merke seg at det har blitt registrert én Ferrari, én Maserati og én Aston Martin DB7. Derimot har det ikke blitt registrert en eneste ny Bentley eller Rolls Royce i år. Rike bruktimportører har imidlertid forsynt seg også blant disse merkene, noe vi kommer tilbake til i en egen artikkel.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)