BMW skal ha den elektriske bybilen ferdig om 3 år
BMW skal ha den elektriske bybilen ferdig om 3 årVis mer

Revolusjon fra BMW

BMW slipper allerede nå de første skissene av sin kommende elektriske bybil.

BMW Megacity er noe helt nytt og annerledes fra BMW. Den er klart mindre enn deres minste modell per i dag, 1-serie. Så skal også dette være en ganske rendyrket bybil, noe navnet jo tilsier. Den lille bilen skal i tillegg være helelektrisk og ha fire seter.

Plast

For å kompensere for den økte vekten en elektrisk drivlinjen fører med seg, typisk 250 til 350 kilo i følge BMW, skal hele bilen bygges i lettvektsmateriale. Mer presist dreier det seg om karbonforsterket plast.

Bilen er bygget i to horisontalt skilte deler, omtrent som et smørbrød. Dermed kan drivlinjen og de ulike komponentene som sørger for kollisjonssikkerheten bygges sammen med chassiset. På toppen er passasjeravdelingen. En slik måte å bygge på er i følge BMW både lettere og mer energieffektiv.

Sterk

BMW trekker også den elektriske drivlinjens smidighet og dynamikk frem. Elmotoren skal i følge svenske Teknikens Värld ha 134 hestekrefter og rekkevidden skal ligge på opptil 160 kilometer. I følge samme kilde vurderer man også å bygge en versjon med en liten forbrenningsmotor som aggregat. Dette vil øke aksjonsradiusen betydelig.

BMW opplyser at Megacity Vehicle skal komme på markedet i 2013. Det er omtrent samtidig som de fleste andre store produsentene skal være klare med sine helelektriske biler.

BMW skal ha den elektriske bybilen ferdig om 3 år
BMW Group Megacity Vehicle Design Sketch (07/2010) Foto: an.niedermeyer