<b>JUBILEUM:</b> I forgrunnen BMW 30 Jahre M5, som utfordrer selveste Mercedes E63 AMG med sine voldsomme ytelser. Eller hva sies om 600 hester og 700 newtonmeter? I bakgrunnen de foregående M5-versjonene. Jubiléet er i anledning av at det er 30 år siden BMW begynte utviklingen av første M5 - som først kom i salg i 1985. Foto: BMW
JUBILEUM: I forgrunnen BMW 30 Jahre M5, som utfordrer selveste Mercedes E63 AMG med sine voldsomme ytelser. Eller hva sies om 600 hester og 700 newtonmeter? I bakgrunnen de foregående M5-versjonene. Jubiléet er i anledning av at det er 30 år siden BMW begynte utviklingen av første M5 - som først kom i salg i 1985. Foto: BMWVis mer

Revansjens BMW M5

Ytelsesmessig var dagens BMW M5 blitt utklasset av erkerival Mercedes E 63 AMG. Nå slår de tilbake.

For 30 år siden, i 1984, ble den første BMW M5 lansert. M for Motorsport skulle bli symbolet for sportslighet for alle BMW-entusiaster. Men det var ikke den første BMW M -selv om den bidro til å gjøre bokstaven til en institusjon.

Les om BMW M-historien her!

Drømmen om M

Det var superbilen M1 (1978-1981), som startet det hele, og for Autobahn-folket var det den nå nesten legendariske M635 CSi som var drømme-BMW-en.

Vi av den eldre garde husker fortsatt hvordan de 286 hestekreftene fra rekkesekseren var nok til å gi frysninger nedover ryggen bare ved tanken. Deretter kom en mer moderat M 535i (218 hester).

Så kom altså M5 – og fikk den samme motoren som selveste M635 CSi! Den ble presentert som det ultimate sportsbil-alibiet for direktør-familiefaren.

600 gamper

BMW lanserer nå en jubileumsmodell ved navn «30 Jahre M5» i begrenset opplag. Det skal dreie seg om den bayerske produsentens sterkeste produksjonsbil noensinne: Den har fått pumpet opp maksimalytelsen til 600 hestekrefter, hvilket er 40 mer enn enn det standard M5 i dag kan by på. 700 Newtonmeter er dessuten tilgjengelige hele veien fra 1.500 til 6.000 omdreininger per minutt.

Null til hundre går dermed unna på meget raske 3,9 sekunder. (M5: 4,4 sekunder).

KUN 300: 21. mai åpner salget med offentliggjøringen - på Instagram (!) - av et telefonnummer man kan ringe. 30 Jahre M5 er senket og stivet opp, og har en del visuelle egenheter. Foto: BMW Vis mer


Slår ikke AMG

Aner vi en liten skuffelse hos BMW-fans som vil huske at Mercedes ydmyket standard M5 med å komme fra null til hundre på 3,6 sekunder? Vi snakker selvsagt om Mercedes-Benz E 63 AMG S-modell, som vi har testekjørt. AMG-en har 4Matic-firehjulsdrift, BMW-en har drift bare bak.

Dermed er denne BMW-en raskere enn den bakhjulsdrevne E 63 AMG, som trenger 4,2 sekunder på denne, symbolske mer enn egentlig nyttige, øvelsen.

305 km/t max

Toppfarten på M5 i 30 Jahre-versjon er som vanlig - og som i standard M5 begrenset elektronisk til 250 kilometer i timen. Vi mistenker at flertallet av kundene vil gå for den såkalte M Driver’s Package som opphever begrensningen – eller rettere sagt flytter den opp til anstendige 305 kilometer i timen. For øvrig er dette også mulig med standard M5.

Noe de fleste kundene nok gir blanke i, men som BMW ønsker å fremheve likevel, er at bensinforbruk ved blandet kjøring er skarve 0,99 liter per mil. Det gir et tross alt ikke direkte miljøvennlig CO2-utslipp på 231 gram per kilometer. (Men hvem kunne forventet bedre?)

Hvassere

BMW har jobbet med kjøreegenskapene så disse skal stå i stil med de heftige ytelsene. Det betyr i hovedsak at de har gjort den allerede eksisterende ytelsespakken Competition Package til standardutstyr. Kort sagt: Bilen er senket med én centimeter og har fått et oppstivet chassis, dessuten er antiskrenssystemet DSC gjort mer liberalt og styringen mer direkte.

Ingen «vanlig» M5

GREPSVENNLIG: Rattet er trukket i alcantara på spesialutgaven av M5. Foto: BMW Vis mer


30 Jahre M5 har utseende, detaljer og utstyr som er unikt. 20-tommers alufelger i sort er standard og hjuldimensjonene er 265/35 - 20 foran og 295/30 - 20 bak.
Lakken er såkalt silkematt metallic – altså ganske spesiell.

Det er ellers høyglanset sort som gjelder for den typiske BMW-grillen, luftinntakene, dørhåndtakene og de doble enderørene.

Når man åpner fordørene møtes man av «30 Jahre M5»-logoer på tersklene, på stolryggene og på en plakett på dashbordet som viser hvilket nummer i rekken av de 300 denne bilen er.

Bilen har kun plass til fire, men disse får til gjengjeld hvert sitt sportssete. De er trukket i skinn og alcantara. Kunden kan ellers velge lyd fra øverste hylle: Harman Kardon eller Bang & Olufsen.

Bare 300

BMW M5 30 Jahre skal kun produseres i 300 eksemplarer skal fordeles på alle verdensdeler, så det spørs om det fortsatt vil finnes noen til salgs når de blir tilgjengelige 21. mai. Men har man et par millioner å bla opp her og nå, er det jo verdt forsøket.

Kanskje?

Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
GREPSVENNLIG: Rattet er trukket i alcantara på spesialutgaven av M5. Foto: BMW
Foto: BMW
KUN 300: 21. mai åpner salget med offentliggjøringen - på Instagram (!) - av et telefonnummer man kan ringe. 30 Jahre M5 er senket og stivet opp, og har en del visuelle egenheter. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
JUBILEUM: I forgrunnen BMW 30 Jahre M5, som utfordrer selveste Mercedes E63 AMG med sine voldsomme ytelser. Eller hva sies om 600 hester og 700 newtonmeter? I bakgrunnen de foregående M5-versjonene. Jubiléet er i anledning av at det er 30 år siden BMW begynte utviklingen av første M5 - som først kom i salg i 1985. Foto: BMW