Foto: Granbery Studios
Foto: Granbery StudiosVis mer

Retroversting

Selv om Porsche ikke forandrer linjene nevneverdig, skjer det mye under skallet. Singer har dyttet på plass moderne teknologi i rumpa på en gammel klassiker.

Noen vil kanskje mene at dette er direkte skjending av et stort bilikon, mens andre kanskje tenker at dette er det beste man kan få fra to verdener - Klassisk bil, men som i stedet for en gammel slapp motor har et råsterk moderne kraftkilde.

Det er det Singer har gjort med denne. Bilen kan baseres på alt av 911 som ble produsert mellom 1969 og 1989. Bilen blir ribbet helt ned, og løse karosseribiter bortsett fra dørene blir erstattet med deler i karbonfiber. Men, det er viktig at bilen ser ut som en klassisk bil. Siden disse gamle bilene i utgangspunktet ikke er bygget for store og tunge motorer blir bilen også forsterket på en rekke punkter, og også her blir det brukt karbonfiber for at ikke motoren skal vri seg ut av motorrommet.

Felgene er også av riktig design. Det er 17-tommers Fuchs-felger som gjelder på denne. Dekkene er av moderne type av merket Michelin Pilot Sport Cup. 225.45-17 foran og 275/40-17 bak.

Sterk motor

Foto: Granbery Studios Vis mer


Motoren baserer seg på en uladet motor fra 911-modellen 993. Dette er en lufkjølt motor som i utgangspunktet har et slagvolum på 3,6 liter. Motoren har blitt modifisert på en rekke punkter og takket være større boring og 997 GT3 veivaksel har slagvolumet kommet opp i 3,8 liter. Kombinasjonen stor boring og kort slaglengde resulterer i at motoren snurrer helt opp til 8.000 omdreininger i minuttet. Motoren har bare to ventiler per sylinder, men kan likevel måle seg med effekten i moderne motorer med fire ventiler per sylinder.

Motoren yter nå 425 hestekrefter og dreiemomentet er 461 newtonmeter. 0 til 96 skal den klare på 3,9 sekunder og toppfarten er 274 kilometer i timen. (Vi sier 0 til 96 siden de kun oppgir 0 til 60 miles som ikke er det samme som 0 til 100. 0 til 100 kan sammenlignes med det engelske 0 til 62 miles).

Vekta stopper på 1.088 kilo.

Foto: Granbery Studios Vis mer


Den er utstyrt med sekstrinns manuell girkasse og har faktisk både Launch Control og et antispinn system. Mange har sikkert lagt merke til at vi har omtalt Launch Control (rakettstart) i forbindelse med dobbelkløtsj automatgirkasser. Porsche har også tilbudt Launch Control på siste versjon av nå utgåtte GT2 sammen med manuell girkasse.

Mer nymotens saker

I stedet for gamle lykter kommer den med bi-xenon hovedlys, elektrohydraulisk servostyring, klimaanlegg, Brembo-bremser, Eibach-dempere, automatisk spoiler bak, Garmin GPS, blåtann og iPod-styring.

Fargen er Singer Racing Orange.

Foto: Granbery Studios
Foto: Granbery Studios
Foto: Granbery Studios
Foto: Granbery Studios
Foto: Granbery Studios
Foto: Granbery Studios
Foto: Granbery Studios
Foto: Granbery Studios
Foto: Granbery Studios