<b>NAF ANBEFALER:</b> Se over reservedekk eller alternative hjelpemidler jevnlig.  Foto: DPA
NAF ANBEFALER: Se over reservedekk eller alternative hjelpemidler jevnlig. Foto: DPAVis mer

Reserveplan eller reservehjul?

Flere og flere biler mangler reservehjul. Er du forberedt om du skulle punktere på fjellet?

Se for deg at du er på vei over Strynfjellet en sen sommerkveld, på vei til årets feriedestinasjon. Det er stille på veien og resten av bilen sover. Poff! Så sitter det en spiker i dekket. Der står du.

En av de vanligste årsakene til at biler blir stående fast i trafikken er nettopp punkteringer. Bare i 2014 registrerte NAF totalt 8919 punkteringer, hvorav 5480 av disse ikke hadde reservehjul. Så hva gjør du når uhellet først er ute?

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan-Ivar Engebretsen, forteller i en pressemelding at det tidligere var standard med jekk og reservehjul i bilen, men at flere produsenter nå har byttet ut dette med punkteringsvæske og kompressor.

-Har du kun punkteringsvæske og kompressor i bilen bør du være oppmerksom på at væsken har en utløpsdato, og at ny punkteringsvæske kan være dyrt, skriver Engebretsen.

Selv om det skulle falle naturlig å benytte seg av bilens jekk når en skifter hjul om våren og høsten, er den ifølge bilbransjen kun beregnet på nødstilfeller forteller pressemeldingen fra NAF, som allikevel oppfordrer bileierne å sette seg inn i hvordan nødjekken fungerer.

Varierende utrustning

Stem Her

Er run-flat dekkene løsningen på punkterings problemet? (Avsluttet)
Nei(41%) 463
Vet ikke - har ikke testet(33%) 367
Ja(26%) 288
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.



Nye biler fokuserer heller på plass og design enn fokuset på ekstra hjul, og det er veldig få som leveres med et fullverdig hjul. Er det først et hjul er det gjerne et mindre dekk av minitypen, som har flere kjørebegrensninger.

Da NAF sjekket med flere bilforhandlere i Oslo, viste det seg at flere forhandlere ikke leverte bilene med reservehjul eller verktøy for å reparere dekk langs veien.

Toyota-forhandleren hadde ikke jekk og reservehjul i bilene, men som hos mange av de andre leverandørene kunne en også her velge om en ville ha reservehjul eller punkteringsutstyr.

Satser på veihjelp

JAN IVAR ENGEBRETSEN: Punkteringsutstyr kan være en nødløsning, men hjelper ikke alltid. Det beste er å ha et ekstra hjul, råder Engebretsen. Foto: NAF Vis mer


Hos BMW- og Mercedes forhandlerne NAF besøkte hadde ikke bilene punkteringsutstyr i det hele tatt, hvilket betyr at du blir avhengig av veihjelp.

Hos disse forhandlerne kan du kjøpe såkalte «run flat»- dekk. Dette er dekk som er forsterket i bane og på sidene, noe som skal være med på å forhindre vanlige punkteringer som spiker og lignende.
Dinside oppsøkte selv en BMW-forhandler i Oslo etter gjentatte forsøk på å komme i kontakt med hovedkontoret.

Her kunne de opplyse om at alle nye modeller, utenom I3, blir levert med run-flat dekk. Disse skal en kunne kjøre opp til 80 kilometer i timen med, og lenge nok til at en kommer seg dit en trenger uten behov for ekstrahjul eller pungteringsvæske.

Da vi for noen år tilbake snakket med Engebretsen om pungteringsvæsken, var han ikke helt overbevist.

-De fleste punkteringer lar seg ikke reparere med et slikt tettemiddel.
Fremfor å stole på et produkt som han mener ikke vil fungere i de fleste tilfeller, anbefaler han å ta med et av vinterdekkene som reservehjul om sommeren, og motsatt om vinteren.

–Det er lov å tenke sjøl, understreket Engebretsen.

Les også: Slik fjerner du varsellampen om feil lufttrykk i dekkene