Vi reparerer det aller meste, og er langt rimeligere enn merkevareforhandlerne, sier Ulf Malnes fra Oslo Bilstereo.I bakgrunnen skimter du en Audi som får montert bakseter og oppgradert lydanlegget. Foto: Per Ervland
Vi reparerer det aller meste, og er langt rimeligere enn merkevareforhandlerne, sier Ulf Malnes fra Oslo Bilstereo.I bakgrunnen skimter du en Audi som får montert bakseter og oppgradert lydanlegget. Foto: Per ErvlandVis mer

- Reparasjon er alltid billigst

Har noe gått galt med ditt integrerte bilstereo-anlegg? Da bør du følge nøye med nå.

I dag finnes det knapt en bilprodusent som ikke leverer helintegrerte mediesystemer, og denne trenden har definitivt gjort hverdagen langt tøffere for alle aktørene i ettermarkedet.

– Jo, det stemmer at overgangen var brå, sier Ulf Malnes fra Oslo Bilstereo til DinSide. Mange synes jo det systemet som allerede er i bilen fungerer bra nok. I dag er det oftest eiere av litt eldre biler som er interessert i rene bilradio-systemer. I tillegg kommmer nå den gruppen som vil oppgradere til nye funksjoner - for eksempel DAB-radio.

Se også: Så enkelt får du integrert DAB-radio i bilen

– Trenden med integrerte anlegg har imidlertid også gitt oss en helt ny kundegruppe, sier Malnes. For når noe først går galt, er det normalt aktører som oss du bør bruke.

Alltid billigere å reparere

– Forskjellen mellom oss og merkeverkstedet til en bilprodusent er ganske enkelt at vi reparerer det som er galt, i stedet for å skifte ut hele stereo- eller GPS-modulen, sier Malnes. Og vår erfaring her er tydelig: Dette lønner seg alltid for kunden, og vi ser nå at ryktet begynner å spre seg fra fornøyde kunder. Blant annet har vi stor pågang fra taxi-sjåfører og bruktbilselgere, som er raske til å plukke opp hvor det er penger å spare.

Det lønner seg ofte å reparere i stedet for å bytte hele enheten, men da skal du vite hva du gjør. Foto: Per Ervland Vis mer


Men hva med tilgang til deler?

– Vi kjøper stort sett alltid originaldeler direkte fra produsenten selv, i tillegg har vi en gjeng ansatte med stor fagkunnskap og yrkesstolthet. Og det er altså det som er nøkkelen her, for du skal vite hva du driver med når du tukler med moderne bilers elektronikk, sier Malnes.

– Normalt er det de bevegelige delene som ryker, det kan for eksempel være CD/DVD-enheten, trykknapper på rattet, skjermer som går i stykker, også videre.

Men hvor mye er det egentlig å spare?

– Vel, det vil jo selvsagt variere avhengig av hva du skal ha reparert og til hvilket merke. Vi har spesialisert oss på de litt mer eksklusive bilene, altså Mercedes, Volvo, Audi og BMW. Og dette er jo også merker som vet å ta seg betalt. Utgangspunktet er imidlertid enkelt: Jo dyrere bilen er, jo mer penger er det å spare på å reparere i stedet for å bytte enhet.

- Enkelte Volvo-årganger har for eksempel ofte problemer med CD-spilleren. Gjør du den jobben via importøren byttes normalt hele enheten, og vil koste et sted mellom 10 og 12.000 kroner. Den jobben gjør vi normalt for rundt 4.375 kroner (3.500 kroner ex moms), sier Malnes.

Hva bør du gjøre?

Dersom noe går galt med ditt eget anlegg, er altså rådet klart: Sammenlign alltid prisen du får fra merkevareforhandleren med andre alternativer. DinSide var altså hos Oslo Bilstereo, men her finnes det garantert mange lokale alternativer rundt om i landet. Be også om et skriftlig pristilbud inkludert moms før du slår til.

Har du gode eller dårlige erfaringer med bytte- eller reparasjon av integrerte bilanlegg? Del det med oss i debatten under!