<b>KLASSISK I FORMEN:</b> Men det er utenpå. Under panseret finner vi, i Renovos gjenskapning av en Shelby Cobra,en meget potent elektromotor. Og 0 til 100 gjør den raskere enn originalen.  Foto: RENOVO
KLASSISK I FORMEN: Men det er utenpå. Under panseret finner vi, i Renovos gjenskapning av en Shelby Cobra,en meget potent elektromotor. Og 0 til 100 gjør den raskere enn originalen. Foto: RENOVOVis mer

Renovo viser super-elbil

Det har ikke manglet på aktører som har vist super-elbiler. Men denne har vi spesielt sansen for.

Synes du det er noe som virker kjent med designet har du rett. Kjennere vil nemlig øyeblikkelig kjenne igjen de klassiske formene til 1965-modellen av Shelby Cobra Daytona Coupe.

Sportsbilen med den voldsomme V8-motoren hadde suksess i verdensmesterskapet for sportsvogner i konkurranse med Ferrari i siste halvdel av 60-tallet. Den ble for øvrig "gjenopplivet" som autorisert replica i 2009 av Shelby Distribution.

Ingen motorlyd

Men åpner man panseret på bilen vi ser her, åpenbarer det seg noe helt annet enn en brølende V8-motor. Renovo Coupe er nemlig en elbil med batteripakke og elektromotor.

Heldigvis er ytelsene den celebre forfaren verdig.

Dette er nemlig den raskeste elbilen på denne siden av Tesla Roadster med unntak av den hinsides kvikke (men fortsatt konseptbil), Rimac Concept One. Renovo slår til og med Tesla Roadster med en tid på 3,6 sekunder fra 0 til 100 - altså snakker vi om en supersportsbil. Elmotoren produserer "over" 500 hestekrefter. Men det er selvsagt det voldsomme dreiemomentet som imponerer: 1.360 newtonmeter! Da snakker vi om tall som selv verdensrekord-jager Hennessey ikke ville rødmet over.

Les vår test av elektriske VW Golf

Foto: RENOVO
KLASSISK I FORMEN: Men det er utenpå. Under panseret finner vi, i Renovos gjenskapning av en Shelby Cobra,en meget potent elektromotor. Og 0 til 100 gjør den raskere enn originalen. Foto: RENOVO
Foto: RENOVO
Foto: RENOVO
Foto: RENOVO
Foto: RENOVO
Foto: RENOVO
Foto: RENOVO
Foto: RENOVO
MED V8-MOTOR: Dette er ikke elbilen fra Renovo, men den direkte inspiratoren - Shelby Cobra Daytona Coupe i den "gjenopplivede" utgaven fra 2009. Foto: SHELBY DISTRIBUTION
Foto: SHELBY DISTRIBUTION
Foto: SHELBY DISTRIBUTION


Vist i California

Og det er ikke noe vagt prosjekt: Bilen er produsert og ble nylig vist i Monterrey foran et eksklusivt publikum i anledning bilshowet på Pebble Beach. Renovo har samarbeidet tett med Shelby-folkene og planlegger produksjon i liten skala fra neste år.

Prisen i USA gjør den imidlertid svært så eksklusiv: Vi snakker om 529.000 dollar (godt over 3 millioner kroner) - til sammenligning koster dyreste Tesla Model S 95.000 dollar...

Ikke alt imponerer

Til den prisen kan det andre nøkkeltallet når det gjelder ytelser virke altfor beskjedent: Toppfarten på "over" 200 kilometer i timen er nemlig ikke egnet til å imponere når vi snakker om ligaen supersportsbiler. Bilen som "tok over" etter Tesla Roadster, Detroit Electric SP:01 klarte for sin del i det minste 250 i toppfart. Og 3,9 sekunder fra 0 til 100.

Dette henger nok sammen med at det har vært viktig å holde massen nede (vel 1.600 kilo), og Renovo har derfor valgt den beskjedne batterikapasiteten 30 kWt - altså bare 6 flere enn Nissan Leaf. Rekkevidden skal ligge på knappe 160 kilometer.

Så vil det skje noe mer? Noen lesere husker kanskje det spennende super-elbileventyret Lightning GT, som rant ut i sanden (eller?)...

Ganske solid

Renovo drives av Christophe Heiser som har en grad fra Carnegie Mellon-universitetet, og ex-Intel-ingeniør Jason Stinson, som foreleser ved Stanford. De fikk finansiert prosjektet i 2010, og her er altså det håndfaste resultatet.

Dyrt og ganske sært, ja, men etter vår mening en god del mer seriøst enn de mange prosjektene som er blitt presentert med brask og bram uten annet enn datagenererte bilder og fagre løfter å vise til.

Så får vi se om det blir produksjon etterhvert eller ikke.

Video: