Renessanse!

Nye Fiat 500 er lansert i Fiat-byen Torino, på dagen 50 år etter at forgjengeren, bilen som fikk Italia på hjul, ble lansert.

Så er den nye baby-Fiaten omsider kjøreklar. Og den presenteres som et symbol på den italienske bilprodusentens totalfornyelse - ganske paradoksalt siden det dreier seg om noe som kan minne om en reprise på en 50 år gammel begivenhet - og som på mange måter er det. Uansett: Dette er retro på sitt ypperste.

Tre millioner

Lanseringen av den nye bilen som har alt for å bli et nytt kult-objekt har antagelig satt ny rekord når det gjelder antall personer som har vært involvert i prosessen å få den på markedet - kilder nær produsenten snakker om intet mindre enn tre millioner mennesker. Vi bragte en sak om fenomenet for snart et år siden i forbindelse med nettstedet www.fiat500.com. (Det er ikke så lett å se, men foretrukket språk velger man oppe til venstre...)

Kul minibil

Vis mer

Renessanse!

  1. Store bilder!
Vis mer


Vi omtalte bilen i mars da de første offisielle bildene ble frigjort, så hoveddataene er allerede kjent. Knøttet er en god del større enn 1957-versjonen, men allikevel 15 centimeter kortere enn en Mini - altså resolutt i minibil-segmentet sammen med billige bybiler som Kia Picanto, Peugeot 107, Toyota Aygo... Med sine 355 centimeter blir uansett ikke bilen problematisk å parkere i byen.

Trend

Imidlertid antas det at Baby-Fiaten ikke vil bli fullt så billig som de nevnte konkurrentene; den skal legge seg på et nivå som gjør det mulig å tilby velutstyrte versjoner - for eksempel er det trådløse systemet Blue&Me - et Bluetooth-system som fungerer bra i Grande Punto - og skinninteriør tilgjengelig. Dessuten er noe av poenget med bilen at den skal være trendy - noe som "visse miljøer", ganske velbeslåtte sådanne, er villig til å betale ekstra for. Når det skjer vil mye være vunnet for Fiat-navnet som merkevare.

Ganske sprek

I første omgang kommer bilen kun med rekkefirere: To bensinmotorer - en 1.2 på 69 hester og 102 Nm dreiemoment som annonserer 0-100 på 12,9 sekunder, og en 1.4 med makseffekt 100 hk og 131 Nm dreiemoment som greier samme akselerasjonsøvelse på 10,5 sekunder.

I motsetning til 50-tallsikonet kommer det nye kosedyret med en dieselmotor - en 1.4 Multijet som med sine 75 hestekrefter og solide dreiemoment på 145 Nm skal klare 0-100 på 12,5 sekunder - men det er nok mellomakselerasjonene som vil være den versjonens sterke side.

Se lenkene: En meget spesiell bil...

For det øvrige henviser vi til vår nyhetsartikkel fra mars samt vår artikkel om det kommende fenomenet 500 - se lenker nederst. Ellers forteller også bildene i vårt fotoalbum en god del mer.

Den norske importøren annonserer at nye 500 vil få sin premiere på det norske markedet i anledning bilutstillingen på Lillestrøm i november 2007. De første leveransene vil finne sted på nyåret. Hvilke motorer og versjoner som blir tilgjengelige i Norge blir offentliggjort når bilen premierevises her i landet.

  • Store bilder finner du her.
  • Vi før-presenterte nye Fiat 500 i mars. Les mer her.
  • Se her hvordan det brede publikum har kunnet bidra til utviklingen av den nye modellen
  • Her finner du mer Fiat-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder