<b>VELKJENTE GREP:</b> Alcantara på dash og gripeflater, posisjonsmerke på rattet, røde sømmer og sportstoler tilbys på Meganes avslutningsnummer. Foto: RENAULT
VELKJENTE GREP: Alcantara på dash og gripeflater, posisjonsmerke på rattet, røde sømmer og sportstoler tilbys på Meganes avslutningsnummer. Foto: RENAULTVis mer

Renaultsport Megane 275 Cup-S

Justerbar råskap.

Ny Megane er på trappene, men Renault ønsker å sette et svært sportslig punktum for den gamle modellen. Det gjør de med en 275 hester forhjulstrukket hissigpropp.

Sportslig image

Renault har i en årrekke tilbudt små svært spenstige sportslige modeller av blant annet Clio og Megane. I Norge derimot, er det ikke mange som forbinder merket med høy puls og svært kjappe forhjulstrekkere.

Faktisk tvert i mot. I Norge er det elbilen Zoe, med 1.095 solgte biler hittil i år, som står for salget.

Fjorårsnyheten Captur er på andreplass med sparsomme 343 solgte biler hittil i år. Megane er ikke en gang tilgjengelig som coupé her hjemme; kun som stasjonsvogn og kombi i kombinasjon med en 1,5 diesel. Så har den også bare 70 registreringer hittil i år.

Tilbake til de morsomme modellene på programmet. Faktum er at Renault strekker skikkelig på disse modellene. De har allerede en lang rekke oppsiktsvekkende varianter av Megane allerede. RS 265 (som har offisiell verdensrekord for forhjulsdrevne biler på Nürburgring), Thropy 275 og Trophy R 275 er varianter som allerede finnes. Den sistnevnte er helt strippet og mangler baksetet til fordel for bur og fempunkts seter. Nå settes et punktum for modellen med Cup-S 275.

Hva er det?

Modellene er kun tilgjengelig i den lekre tredørs kombiutgaven. Under panseret finner du en toliters firesylindret turbomotor på 275 hester. Den betjenes med en 6-trinns girkasse, som med CUP-S utgaven nå også har mekanisk differensialsperre for å få kreftene fra forhjulene ned i bakken.

Frekkere utseende

RS, Cup og Trophy har bredda skjermer, tøff F1-inspirert frontsplitter, en hekkdiffuser med et stort fett endeutblås i senter, slik man ser på supersportsbilene om dagen. De kan bestilles med 19-tommere.

TØFF: Nordmenn tør ikke kjøpe todørs biler. Derfor finnes de ikke tilgjengelig her hjemme. Foto: RENAULT Vis mer


CUP-S rigget for bøll

Du kan krysse av for fjærlett eksosanlegg i titan, Öhlins Road & Track coilovers med 20 innstillinger foran og 30 bak. I tillegg har den store røde bremsekalippere fra Brembo og stivere stabilisatorstag.

Komfort

For at du skal kunne konsentrere deg om å holde hendene på rattet, kan du bestille din Cup-S med oppgradert infotainment-system med navigasjon, automatiske lys og vindusviskere, tosone klimaanlegg, nøkkelfri inngang og ryggesensor med kamera.

Ikke mange konkurrenter

Megane er egentlig en konkurrent til Golf GTI og Ford Focus ST med likesinnede, men tøyer strikken lenger for forhjulsdrift.

REKORD PÅ RINGEN: Megane RS har fortsatt rekorden for forhjulstrukne produksjonbiler på Nürburgring med tiden 7:54.36. Honda Civic Type R har kjørt der på 7:50:63, men det er med en prototype. Foto: RENAULT Vis mer


Trolig vil også Volkswagen komme med Club Sport-versjoner av sin GTI med tilnærmet effekt og utstyr, men hittil er det gamle Ford Focus RS 500 med 350 hester på forhjulene som har tatt mest i blant små hissige forhjulstrekkere. Neste generasjon Focus RS kommer forøvrig med drift på fire.

Den noe mindre Honda Civic Type-R viser også muskler blant forhjulsspinnerne med 300 hester. En prototype slo Megane rundt Nürburgring med nesten fire sekunder i fjor.

BØLLETE: Cup-S byr på bane-egenskaper utover det "vanlig" RS gir. Foto: RENAULT Vis mer


SLUTT: Om ikke lenge er det tid for en arvtaker. Foto: RENAULT Vis mer