<b>NÆRMERE TESLA:</b> Vel... det er langt igjen, men med 240 kilometer oppgitt rekkevidde er i det minste Renault Zoe best blant de folkelige elbilene. Hurtiglading tilbys dessuten gratis i fem år. Foto: KNUT MOBERG
NÆRMERE TESLA: Vel... det er langt igjen, men med 240 kilometer oppgitt rekkevidde er i det minste Renault Zoe best blant de folkelige elbilene. Hurtiglading tilbys dessuten gratis i fem år. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Renault Zoe har nå offisielt 240 kilometers rekkevidde

Med en klart forlenget rekkevidde, skal Zoe bli mer konkurransedyktig.

Renault har greid å friske opp sitt nærvær i Norge - både med bedre design og ved å tilby det markedet etterspør om dagen - nemlig en elbil.

Nå har riktignok ikke elbilen Zoe nådd de helt imponerende salgstallene ennå, men 566 biler har da rullet ut på norske veier (ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken), og Renault kan glede seg over en ordrebok som nå fylles stadig raskere.

Den uttrykte ambisjonen Renault har er å utvikle elbilteknologien videre gjennom å bidra til utviklingen av infrastruktur, samt å forbedre teknologien i motorer og batterier. Dette selvsagt for å optimere elbilenes ytelser og rekkevidde.

Forbedret rekkevidde

ENDRES IKKE: Interiøret i Renault Zoe forblir det samme: Enkelt, men oversiktlig. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Zoe har nå fått 30 kilometer lengre rekkevidde, og har dermed den offisielt beste rekkevidden i sin klasse - da snakker vi om kompakte elbiler til overkommelig pris. Bilen skal nå nemlig klare totalt 240 kilometer. Dette takket være den nye elektromotoren R240 og at batteriet har fått et optimert elektronisk styringssystem.

Merk at rekkevidden som vanlig er oppgitt i henhold til den europeiske kjøresyklusen (NEDC).

Hva med rekkevidde om vinteren, spør sikkert mange. Vel, vi skal ikke gi oss i kast med gjetninger. Imidlertid kan du nok finne en pekepinn i denne artikkelen.

Bilen har med det fått en pluss (og noen flere, som vi skal se), i forhold til den vi testet i 2014.

Les mer om elbil på Dinside

Dette koster den

Prislisten for Zoe ser nå slik ut - inkludert frakt og levering i Oslo:

  • Zoe Life Easy Charge (3,6 kw wallbox): 199.900,-
  • Zoe Intens Easy Charge (3,6 kw wallbox): 229.900,-
  • Zoe Intens Supercharge (11 kw wallbox): 249.900,-

Kampanjepakke

SIKTER MOT VEKST: Administrerende direktør i Renault Norge, Anders Gadsbøll, viser frem fornyet Zoe i Genève. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Nye Zoe lanseres i Norge i disse dager og vil inneholde en pakke bestående av en veggboks og en ny såkalt universal-ladekabel. Wallbox og montering er inkludert på alle tre utstyrsmodellene (Life, Intens Easy charge og intens Supercharge).

Kundeverdien av dette er av Renault oppgitt til mellom 20.000 og 42.000 kroner, avhengig av hvilken elektrikerjobb som må gjøres.

LES OGSÅ: Store prisforskjeller på hurtiglading

Den nye ladekabelen kommer fra det norske selskapet Zaptec (ikke standard på laveste utstyrsnivå, Life). Dette er kabelen som muliggjør lading av Zoe, også på vanlige norske stikkontakter, i motsetning til hva tilfellet var ved lansering. Den virker nemlig både på IT og TN nettverk.

Verdien Renault oppgir er 15.900 før moms. Merk at denne kabelen først blir tilgjengelig etter 1. august.

Flere år gratis lading

En gulrot av dimensjoner er selvsagt fem års gratis hurtiglading på Fortums ladestolper i Norge, som det bygges ut stadig flere av. Alle som kjøper Zoe nå får fem år gratis hurtiglading.

Antall ladestolper som er tilgjengelige for biltypen har blitt utvidet kraftig det siste året og tilgjengeligheten nå er svært tilfredsstillende. Det er inngått samarbeidsavtaler med både Kiwi og McDonald's og flere viktige knutepunkter er under etablering. I dag er 130 slike ladestasjoner etablert.

Til slutt skal det dreie seg om 800 ladepunkter totalt i Norge når planen er ferdig rullet ut sommeren 2016.

Men merk også at den tidligere tilgjengelige ladingen på 43 kW nå bortfaller, slik at beste ladetid blir én time til 80 prosent batterikapasitet på 22 kW-semihurtiglader.

= 240 KM: Fra nå av betyr dette tallet i displayet 30 kilometer lengre rekkevidde enn før. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Fra motorsport til bedre elbil

Det er interessant at Renault peker på motorsport som et middel til å oppnå den effektiviseringen de her legger for dagen. Renault er nemlig engasjert i det såkalte Formel E- mesterskapet, et slags Formel 1 for elbiler, i regi av det internasjonale bilsportforbundet, FIA.

Som teknisk partner og tittelsponsor for e.dams-Renault-teamet får de på den måten testet elbilteknologi under ekstreme racingforhold. Mesterskapet bidrar dermed etter produsentens syn til å få fortgang i prosessen med utvikling av elbiler både når det gjelder ytelse og rekkevidde.

Vi kommer selvfølgelig i overskuelig fremtid til å teste rekkevidden på fornyet Zoe grundig for å se hva den lovede forbedringen betyr i praksis.